Karel Jaromír Erben
Život (1811-1870)
- Narozen v Miletíně
- Vystudoval právnickou fakultu UK, na studium si vydělával výukou hudby
- Pracoval jako sekretář Českého muzea
- Seznámil se s Františkem Palackým, který mu sehnal místo archiváře města Prahy
- Člen Královské české společnosti nauk
- V letech 1848-49 zvolen do Národního výboru
- Nějaký čas pobýval v Zábřehu, poté se vrátil do Prahy
- Spolutvůrce Riegerova slovníku naučného
- Sběratel lidové tvorby
Směr
- Romantismus = zrozen v Anglii počátku 19.století.Subjektivistický a individualistický – reaguje na nové vztahy ve společnosti
Staví se proti: klasicismu, jeho racionalismu
Gotika: inspirační zdroj romantikůChce: cit, svobodu, individualitu jedince, bizarnost, nespoutanost - Další romantici: Karel Hynek Mácha, Josef Kajetán Tyl, Karel Sabina, GeorgeGordon Byron Jeho dílo
- Chtěl poodkrýt lidové básně, písně… – je v nich svědectví o duchu českéhonároda
- Hlavní cíl jeho tvorby: psaní textů umělecky původních (populární byla v té době ohlasová poesie – poesie, která napodobuje)
- Zakladatel české moderní balady, nemá ještě sociální podtext (ten je až u Nerudy, Bezruče a Wolkera)
- Další knihy: Prostonárodní české písně a říkadla, Písně národní v Čechách Charakteristika doby
- Bachovský absolutismus, cenzura
- Další autoři: Božena Němcová, K.H.Mácha, J.K.Tyl
Kniha: Kytice z pověstí národních (1853) • Sbírka baladických básní
Balada = lyricko – epická báseň s pochmurným dějem a většinou tragickým koncem
Komponovanost
- Princip: předem rozmyšlené rozvržení básní
- Zrcadlově protilehlé básně mají shodné atributyPrvní a poslední báseň (Kytice, Věštkyně) – návaznost na lidovou poezii, popř. aktualizace starých pověstí. Upomínají na lidovou tvorbu. Podává naději lidem milujícím svou vlast a víru v lepší budoucnost
Druhá a předposlední (Poklad, Dceřina kletba) – o porušení základního etického vztahu matka- dítěTřetí a třetí od zadu (Svatební košile, Vrba) – přeměna člověka (žena ve vrbu, milenec v upíra) (pozor! = takto to je v původním vydání, ve 2.vydání je třetí báseň od zadu Lilie)
Čtvrtá a čtvrtá od zadu (Polednice, Vodník) – nadpřirozené bytosti, které jako hlavní zasahují do porušených etických vztahů
Pátá a pátá od zadu (Zlatý kolovrat, Záhořovo lože) – důraz na vinu a vykoupení, velkou roli hraje pokání
Prostřední ( Štědrý den, Holoubek) – založeny na lásce a smrti
- Řazení balad: Kytice, Poklad, Svatební košile, Polednice, Zlatý kolovrat, Štědrý den, Holoubek, Záhořovo lože, Vodník, Vrba, Lilie, Dceřina kletba, Věštkyně
- pohádka (Zlatý kolovrat), legenda barokně romantického ladění (Záhořovo lože), pověst (Věštkyně), etymologická báseň (Kytice) (stopy po místních pověstech – Poklad), lidová balada (Vodník), pohanský mýtus (Polednice) Etičnost
- Konflikt vytváří vzájemné vztahy, jež jsou porušovány
- Vazbu matky k dítěti považuje Erben za nejužší a nejzákladnější ze všech lidských vztahů vůbec
- Na počátku vina (Svatební košile-rozkazuje Bohu)
- Následuje trest (Vodník – zemře dítě) některé takto končí, ale jiné pokračují
- Pokání (Záhořovo lože – mnoho let se modlil za lidi, které zabil)
- Odpuštění
Postavy
- Hrdinové nepředstavují romanticky rozpolcené jedince bouřící se proti světu
- Smířlivě přijímají svůj osud ať je dobrý či ne
- Za své prohřešky, úmyslné či neúmyslné, jsou posuzováni dle mravního kodexu
- Důležitou roli mají hrdinky, které jsou ve všech skladbách kromě Záhořova lože
- Autor se distancuje od společenského prostředí a času Charakteristika jazyka
- Dramatičnost, dynamika (tempo, spád)
- Geniálně jednoduchý jazyk (nepoužívá složité obrazy jako Mácha)
- Mistrovství zkratky – na malé ploše vypoví mnoho
- Vynechává popis přírody (pouze zkratkovité popisy)
- Neslovesné věty
- Citoslovce
- Dialog
- Opakování – docílené gradace (princip trojího, pohádkového opakování), např. ve Svatební košili, Zlatý kolovrat,…
- Gnomický verš = typická krátkost a hutnost
- Řada básnických prostředků typických pro:Lidovou poezii (výrazný rým, zvukomalba, přirovnání) Umělecký básnický text (metafory, epiteta, personifikace,apostrofy, elipsy, živé dialogy, názorná popisnost postav a
přírody)
Umělecké prostředky
• Rým –sdružený, obkročný a střídavý
Romantismus?
- Romantismus = čerpá z venkovského prostředíRomantické prostředí, výjevy (hřbitov, jezera, lesy,..) Nadpřirozené bytosti
Balada je klasický romantický žánr
Patří sem časově - Neromantismus = distancuje se od svého hrdiny (na rozdíl od Máchy) Není zde rozlomenost ani obželoba společnostiPříroda popisována jen zkratkovitě Žádné protikladyČas není subjektivně prožíván (na rozdíl od Máchy) , vše se odehrává v jednu krátkou dobu
Nechce vidět, co bude následovat- je lepší žít v nejisté přítomnosti
- Erben je romantik z hlediska látkového a tematického
- Myšlenkový základ má rysy klasicistní etiky Erben vs. Mácha
- Erbenovi hrdinové se proti trestu nebouří, nepřesouvá vinu na společnost,Mácha ano
- Erben nesouhlasí s odporem jedince proti vyšší vůli
- Na rozdíl od Máchy se Erben od svého hrdiny distancuje
- Erben přijímá pomoc, Mácha ji odmítá od kohokoli
- Polemika proti Máchovu Máji: Záhořovo lože (Záhoř –Vilém, Poutník – Mácha) Poselství, myšlenka, odkaz
- Řád, pravidla – když je někdo poruší, bude následovat trest
- Dokázala zpodobnit některé stavy člověka Přijetí knihy
- Necenzurována, protože není politický námět
- Přijata s nadšením
- Dodnes dílo živé a aktuální Zajímavosti
- Jediná původní kniha
- Existují další dvě balady (Smolný var a Cizí host), nejsou uvedeny, protože není uvedena vina
- Erben na Kytici pracoval téměř 20 let
- Nejstarší baladu Polednice začal psát v roce 1833
- Básně vycházely jednotlivě v dobových časopisech
- Jako první vyšel roku 1838 Poklad
- Výchozí látkou se staly české báje, které Erben dobře znal