Tvořil v období KLASICISMU
- Vznikl ve Francii v polovině 17. století a trval až do 18. století
- Vrcholem klasicismu byl EMPÍR inspirovaný hodně antikou
- Ostatní umělecká odvětví mají stejné charakteristické rysy:
- HUDBA má řád – 1. vídeňská škola (Mozart, Haydn, Beethoven)
- ARCHITEKTURA – přímé linie, pravidelné, inspirace v antice
Pro toto období jsou charakteristickými znaky | Pevný řád, jednotné principyRACIONALISMUS = rozumové uvažováníA cit je podřízen rozumuIdeál krásy spočíval v PRAVDĚ A SOUMĚRNOSTIInspirace antikou → ZÁSADA TROJÍ JEDNOTY |
- ZÁSADA TROJÍ JEDNOTY = děj literárních děl se odehrával na jednom místě, měl pouze jednu zápletku a udál se během jednoho dne
- Místa, času, děje
- Literatura se dělila na umění VYSOKÉ a NÍZKÉ
- VYSOKÉ: óda, epos, tragédie – náměty ze života vyšších vrstev
- NÍZKÉ: komedie, bajka satira – náměty ze života nižších vrstev
- La Fontaine – Bajky
- Poezie je v klasicismu nahrazována DRAMATEM
V období klasicismu vznikl nový druh dramatu – COMEDIA DELL’ARTE (přeloženo: komedie profesionálních herců)
- Jde o druh improvizace kdy postavy mají pevný a ustálený charakter
- Všechny postavy mají charakteristickou masku, takže je diváci ihned poznali.
- Harlekýn, Kolombína
V tomto období dále tvořil Carlo Goldoni – Sluha dvou pánů, Piere Corneille (Kornej), Jean Racine (Rasín), Jean de La Fontaine – Bajky
Moliére:
- Francouzský herec, spisovatel, dramatik
- Stal se komediantem proti vůli své rodiny → založil si vlastní divadelní společnost
- Hlavně divadelní hry – KOMEDIE
- Motiv: zesměšnění lidských vlastností → NADČASOVOST (hrají se dodnes), stálá aktuálnost motivů her
- Negativní lidské vlastnosti jsou stále aktuální téma
- Nečekaná pointa = nečekané rozuzlení příběhu
- Úspěšné už během jeho života
- Motiv: zesměšnění lidských vlastností → NADČASOVOST (hrají se dodnes), stálá aktuálnost motivů her
- Další díla: napsal 33 komedií – Tartuffe neboli Pokrytec, Don Juan neboli Kamenná hostina, Zdravý nemocný
LAKOMEC:
- Druh: Drama (divadelní hra) – má děj
- Střídání replik = promluvy jednotlivých postav + scénické poznámky (odlišeny od promluv)
- Primárně určeno k inscenaci
- Žánr: komedie = nízký klasicistní žánr
- Forma: próza
- Motiv lidské chamtivosti, smysl života v hromadění majetku (necení si rodinného štěstí)
- Ztratí se mu peníze → nakonec vše šťastně dopadlne (každý si vezme svou lásku, peníze se najdou)
- POSTAVY:
- HARPAGON: hlavní postava – lakomý vdovec, zajímá se jen o peníze (chamtivý, bezcitný), chladný vztah ke své rodině
- KLEANT: syn Harpagona – mladý muž, zamilovaný do Mariany
- ELIŠKA: dcera Harpagona – zamilovaná do Valéra, bojuje proti nechtěnému sňatku
- MARIANA: krásná, miluje Kleanta, dvoří se jí Harpagon, ale ona ho nechce
- VALÉR: zamilovaný do Elišky, správce u Harpagona doma, chce být Elišce nablízku
- ANSELM: bohatý, starý muž, ale štědrý a dobrosrdečný – otec Mariany a Valéra, završí děj dobrým koncem
- FROSINA: intrikářka, dohazovačka, jako jediná zná poměry v celé rodině
- ŠTIKA: sluha Kleanta
- JAKUB: Harpagonův kuchař, sluha, podlý, pomstichtivý
- JAZYK:
- Hovorové obraty (hlavně u postav z nižších vrstev – služebnictvo), jinak spisovný jazyk
- Časté satiry, ironie, nadsázky