Syntax aneb Skladba vět – kompletní shrnutí

SYNTAX

  • Ukazujeme, které celky vět k sobě patří
  • Usouvztažňujeme celky (musím rozumět základním jednotkám – pak tyto jednotky zapojíme do vět)

2 přístupy:

  1. Složkový – 70. Léta, Amerika, nový pohled na syntax – verbální složka = nominální
  • Teorie složkových struktur, zakladatem Noam Chomsky, chtěl zjistit, jak se generují věty- generativní gramatika, jak věty vytváříme
  1. Evropský– základem je sloveso, které je centrální a vše na něm záleží, závislostní přístup
  • Chápáno už od antiky, že sloveso je centrem (antropologický pohled – důraz na to, co člověk dělá)
  • Tento pohled převažuje i u nás
  • Sloveso nám určuje, jako bude věta vypadat, jaké nutné členy musí mít: Vidět někoho (jasně) – není nutné, aby tam bylo

 

VĚTA A VÝPOVĚĎ

Výpověď

  • Elementární jednotka komunikace, vyjádřena gramatickou formou věty jednoduché nebo formami funkčně rovnocennými (větné ekvivalenty a fragmenty složené věty
  • Má věcný obsah (vypovídá a skutečnosti – predikační jednotka)
  • Intonačně uzavřená
  • Konkrétní náplň abstraktního vzorce (věty)
  • V češtině je volný slovosled
  • Má komunikační funkci (plní komunikační funkci, ale prostřednictvím promluvy)
  • Nebývá samostatnou funkční jednotkou a nevyplývá vždy z formy věty
  • Má vztah jen v kontextu
  1. Východisko výpovědi
  2. Jádro výpovědi
  • Sama může být minimální promluvou
  • Tvořena větou: 1 výpověď: Knihu, kterou jsem si koupila, mi ukradli. – věta vztažná spadá pod 1 výpověď
  • Věta může být i větným ekvivalentem, bez VF: Fuj.
  • Začátek a konec je označen zvukově a graficky
  • Komunikačně zakotvená
  • Má přídatnou informaci, na rozdíl od věty
  • Dochází k různým modifikacím: Kdo přišel? Pavel. (místo: Přišel Pavel.) – známe strukturu, teoretický vzorec, proto ho v situaci nemusíme doplnit
  • Důležité je pořadí jednotlivých složek: Bratr chová králíky. Králíky chová bratr.- rozdíl v důrazu = vztah východiska a jádra, nové informace vždy na konci (syntax zachycuje lineární zápis, postup)
    (zleva- to, co známe) (zprava- to, co je nové)
  • Má gramatickou větnou i nevětnou formu, má i modalitu
  • Modalita výpovědi – vyjádření stanoviska mluvčího ve výpovědi
  • Emocionalita výpovědi- vyjádření citového vztahu mluvčího ke skutečnosti ve výpovědi (výrazná expresivita)

Z obsahové stránky je určována 2 vztahy:

  1. Referenční vztah- vztah jazykových prostředků (význam slova) k mimojazykovým jevům
  • Fungování závisí na situaci a kontextu, na znalostech účastníků komunikace
  1. Syntaktický vztah (predikační)- odráží vztahy mezi jevy reality
  • Něco se tvrdí, vypovídá
  • Vztah mezi predikátem (to, co tvrdíme) a subjektem (to, o čem něco tvrdíme)
  • Není to jen odraz reality, ale především výraz myšlenkové aktivity mluvčího ve vztahu k realitě
  • Predikačním vztahem se něco vypovídá: Otec spí. Bratr je nemocný. Prší. Hloupost!

predikace

  • Dvojčlenný vztah – mluvčí nejprve pojmenuje to, o čem chce něco říct a pak to teprve okomentuje: Otec spí. Spát je nutné.
  • Není trvalý vztah, jednotky zvádí do vztahu mluvčí
  • A) gramatická- vznik větné výpovědi, dělí se na:
  1. Syntagmatická – mezislovní vztah: Otec spí. – věta dvojčlenná
  2. Nesyntagmatická- subjekt je dán situací nebo kontextem: Škola. Ordinace. Hloupost! nebo popis přírodních jevů: Prší. Leje. Stmívá se. – jednočlenná věta
  3. B) negramatická – situační,nevětná výpověď (Hloupost. Škola)

– všechny predikační útvary jsou výpovědi, protože mají všechny výpovědní komunikační funkce, ale formu mají dvojí- větnou nebo nevětnou, protože jsou založeny na dvojí predikaci – gramatické nebo negramatické

Gramatická predikace

  • Větotvorný vztah, proto ji nazýváme také větnou
  • Vypovídání se realizuje vždy v nějakém čase a nějakým způsobem – čas a způsob vypovídání se realizuje určitými slovesnými tvary:
  1. Verbum finitum VF – prostředek gramatického vyjadřování predikačního vztahu, ve větách jednočlenných i dvojčlenných
  • VF je ve větě jednočlenné, dvojčlenné predikátem/přísudkem
  • Výpovědi, které ve své struktuře nemají VF, jsou založeny na situační/kontextové predikaci a jsou tudíž nevětné
  • Sloveso- něco o něčem sděluje, vyjadřuje osobu, čas, způsob, je nejdůležitější ve větě
  1. Nevětná výpověď- čas a způsob svého tvrzení nemá vyjádřen gramaticky, ale jen situačně (zpravidla jen na přítomný čas) nebo kontextově: Nervozita a tíseň. Nezbavil se jich, ani když opustil školu.

 

Výpověď z formální stránky:

 

.- výpověď jako jazykový útvar má vždy nějakou jazykovou formu: gramatickou a zvukovou

  • Je to komunikační jednotka, která má gramatickou formu = forma věty
  • Výpověď je komunikační funkce věty a věta je gramatická forma výpovědi

 

Gramatická forma výpovědi:

  1. Větná – jejím jádrem je VF, mohou být vyjádřeny jednoduchou větou (Neoznámil svůj příjezd) nebo složenou větou (Neoznámil, že přijede.)
  • Výpovědi s formou jednoduché věty mohou mít formu věty dvojčlenné (Sestra studuje na vysoké škole) nebo formu věty jednočlenné (Sněží. Je sychravo.)
  • Obsahuje sloveso v určitém tvaru
  1. Nevětná – neobsahuje VF
  • Vyjadřovány nevětnou gramatickou formou (nemají ve svém základu určitý slovesný tvar), ale přitom větné formě funkčně rovnocennou, proto se z hlediska gramatické formy nazývají větné ekvivalenty (Ordinace. Nerušit.)
  • Musí být situačně zakotvena, mnohem snazší zapojení v kontextu. (Škola.)- samo o sobě nenese informaci

 

1 výpověď nevětná:

Záleží na to, co si přeješ. (co si přeješ- nemůže fungovat samostatně, proto je to dohromady 1 výpověď)

2 výpovědi:

Tatínek si četl a maminka spala.- Mohou fungovat každá zvlášť.

 

Zvuková (grafická) forma výpovědi:

  • Jedna z výrazných vlastností výpovědi
  • Záleží na délce výpovědi, na způsobu jejího spojení s jinými výpověďmi v textu, na komunikační funkci výpovědi, na jejím citovém zabarvení
  • Konec výpovědi označen intonačně a pauzou
  1. Parcelovaná – zvukově a graficky rozdělená ( Eva užasla nad takovou vášní. A nad takovou mírou zlosti.)
  • Souvislý proud řeči je členěn změnami v síle a výšce hlasu, pauzami ve větném úseku (kola) – frázování řeči
  • Výpověď tvořena buď jedním větným úsekem nebo několika
  • Poslední koncový úsek je vyznačen o něco silnějším dynamickým přízvukem (větný přízvuk) a výraznějším melodickým pohybem (poklesem-kadencí) a v souvislém textu i pauzou (graficky vyznačeno tečkou)

 

Větný přízvuk

  • Vždy spojen významovým jádrem výpovědi
  • Důraz – pokud je jádro výpovědi v jiné poloze než na konci
  • V češtině na první slabice všech plnovýznamových jmen

 

Pauzy

  • Prostředek členění na souvislé úseky řeči a na výpovědi
  • Bývají i uvnitř delších výpovědí

 

Intonace – melodie

  • Nejdůležitější členící prostředek
  • Změny ve výšce hlasového tonu v průběhu mluvené řeči
  • Změny výšky hlasu jsou spojené s dynamickým přízvukem
  • Intonace – melodie spojená s přízvukem

Funkce intonace:

  1. Členit řeč na větné úseky
  • Na konci každého úseku se intonace výrazně mění, klesá nebo stoupá – kadence (intonační pohyb)
  • Kadencí se rozlišuje, zda je větný úsek koncový nebo nekoncový
  • Nekoncové úseky mají polo kadence (výpověď ještě není ukončena, že bude následovat další část výpovědi):
  • Stoupavá – klidné, věcně zaměřené výpovědi: Červené světlo znamená, že studio je zapojeno.
  • Stoupavě- klesavá- upozorňuje na zvukové východisko výpovědi: List Večerník Praha, přinesl zprávu, že…

Konkluzivní kadence – uzavírá koncový úsek ve výpovědi

  • Kadence klesavá – slabika s větným přízvukem je ve střední hlasové úrovni, ostatní slabiky za ní klesají
  • Typická pro zakončení klidných, emocionálně nezabarvených oznamovacích výpovědí, pro rozkazovací výpovědi a pro doplňovací výpovědi. (Zítra je sobota. Kdy k nám přijedete? Ty dveře zavřete!)
  • Kadence stoupavě-klesavá- slabika s větným přízvukem je nejvýš, ostatní za ní klesají, typické pro zvolací výpovědi (Zítra je sobota!)

Antikadence – intonace zjišťovacích otázek

  • Stoupavá- má slabiku s větným přízvukem nejníže, slabika hned za ní prudce stoupne (Půjdeš na schůzi?)
  • Stoupavě –klesavá- přízvučná slabika v posledním taktu nejníže, slabika pak stoupne, další zase klesají (Půjdeš na schůzi?)
  1. Vyjadřovat komunikační funkci výpovědi – intonací
  • Šel si lehnout.- Šel si lehnout?
  • Tázací výpovědi – indikativ, antikadence
  • Doplňovací výpovědi- indikativ, konkluzivní kadence
  • Přací výpovědi- 1 částice: ať, kéž, indikativ, stoupavě-klesavá konkluzivní kadence
  • Rozkazovací- imperativ, klesavá konkluzivní kadence
  1. Vyjadřovat emocionální zabarvení výpovědi – v intonaci
  • Základním typem je melodie stoupavě-klesavá
  • Výpověď s touto kadencí je zvolací výpověď

 

 

Komunikát

  • Jednotka jazykové komunikace
  • Základním typem je promluva – ústní, písemná; tvořena řadou výpovědí textově spojených, ale může být tvořena minimálně jednou výpovědí

 

Přívětné a přídavné výrazy

  • Mohou to být vokativy nebo prostředky, které mluvčí používá k navazování a udržování kontaktu s posluchačem

 

Věta

  • Základní gramatická jednotka pro vyjádření výpovědi, textový útvar (jak se s ní setkáváme při vnímání textu)
  • Abstraktní jednotka, vzorec slov, které jsou ve vztahu
  • Patří do gramatického systému

 

Výpovědní funkce

  • Má komunikační funkci
  • Každá výpověď, větná i nevětná
  • Oznámení nějakého faktu, otázka, výzva, rozkaz, nabídka

 

4 základní komunikační funkce výpovědi:

  1. Oznamovací
  • Oznamuje se fakt, mluvčí s něčím souhlasí, nesouhlasí, protestuje
  • Nejčastěji je výrazem myšlenkové činnosti člověka
  • Tvoří se pomocí indikativu nebo kondicionálu a klesavé konkluzivní kadence (tečka)
  • Může vytvářet i řečnickou otázku – oznamovací funkce formou otázky (sama o sobě obsahuje odpověď)
  • Může přejít i ke zvolací výpovědi – změna na stoupavě-klesavou kadenci (vykřičník)
  1. Tázací
  • Mluvčí projevuje vůli něco se dozvědět: doplňovací otázky (tázací slovo a indikativ nebo kondicionál a stoupavě klesavá konkluzivní kadence): Kdo to zvonil? Listonoš.
  • Potvrzení toho, co měl mluvčí na mysli koresponduje se skutečností: zjišťovací otázky- často odpovídáme částicí ano, ne; tvoří se indikativem a antikadencí stoupavou nebo stoupavě klesavou): Zvonil někdo?
  • Zdvořilostní – Mohu vás poprosit?
  • Rozvažovací (deliberativní) – mluvčí je klade jen sám sobě, vyjadřují nejistotu a rozpaky:
  1. Zjišťovací: Mluví pravdu?
  2. Doplňovací: Co si o mě asi pomyslel?
  3. Infinitivní: Co teď dělat?
  • Citové otázky – stalo se něco, co mluvčí neočekával (Vy jste se už vrtátil?)
  • Nepravé otázky: citové a řečnické (Copak jsem to věděl? znamená: Já jsem to nevěděl. – neočekává odpověď
  1. Rozkazovací
  • Projev vůle mluvčího, aby adresát něco udělal, neudělal (rozkaz, zákaz, rada, návrh)
  • Imperativ a klesavá konkluzivní kadence
  • Intenzivní rozkaz- signalizováno vykřičníkem
  1. Přací
  • Mluvčí vyjadřuje přání, touhu, aby se něco splnilo či nesplnilo
  • Základní formy:
  1. Ať, nechť, infinitiv, stoupavě klesavá konkluzivní kadence (Atˇse ti něco hezkého zdá!)
  2. Kéž, kondicionál, stoupavě klesavá konkluzivní kadence (Kéž bychom dosáhli úspěchu!)

 

4 základní komunikační formy (vyjádření komunikačních funkcí):

  1. Oznamovací (konstatační)
  2. Tázací (interogativní)
  3. Rozkazovací (imperativní)- určíme podle gramatické formy a znaménka
  4. Přací (optativní)
  5. Zvolací

 

Druhy vyjádření

  1. Opisné- formou složené věty – v hlavní větě mluvčí příslušnou komunikační funkci pojmenovává a zároveň i realizuje

Oznamuji, sděluji, ptám se, přál bych si…

  1. Situační- nepřímé

Není tady křída. – má oznamovací funkci, ale zároveň výzvovou funkci

Slečno, hledám jídelnu.

 

Komunikační funkce

  • Ty jsi taková, vytýkal mi Petr. – vede nás, volí jedinou možnost
  • Některé nevyjadřujeme: Vydírám tě. Lžu ti. – nepřímé vyjádření
  • Kdo, kdy, komu, co říká
  • Důležité je, jak staří jsou participaci situace a jaké jsou podmínky komunikace (miminku nelze říkat: Otevři okno.)- komunikaci přizpůsobujeme tomu, ke komu mluvíme

 

Otázka pragmatiky

  • Slova nabývají smyslu až v určitém kontextu: Ty jsi tady včera byl.- nelze konkrétně specifikovat
  • Máme signály, kterými lze větu identifikovat (kéž-přací)
  • Forem je méně, než komunikačních funkcí

 

Mluvčí podmínky

  • Aby fungovala výpověď, musí obsahovat přípravné a mluvčí podmínky
  • Komu oznámení směřujeme, dle toho volíme i formu- jinou u kamaráda a jinou u nadřízeného
  1. Podmínky upřímnosti – adresát musí mít vůli vykonat to, co po něm chceme (že bude ochotný ho poslouchat); formulace cíle mluvčího (chci, aby někdo otevřel okno- musím zvolit správnou formu)
  2. Adresát je ochoten to udělat, ale je za mluvčího odpovědný

 

ZÁPOR

  • Popírání platnosti obsahu výpovědi
  • Negace (členský zápor) vs. větný zápor: celkový (negace se týká obsahu větné výpovědi všeobecně: Karel nekouří.) částečný (popření obsahu platí jen omezeně: Tady nemůžeme parkovat – jinde ano.)
  • Rozkaz se negací mění v zákaz
  • Záporné mohou být všechny druhy větných výpovědí
  • U zjišťovacích otázek se rozdíl mezi kladem a záporem stírá: Byl tu listonoš? Nebyl tu listonoš?
  • Záporka „ne“- u větného záporu se spojuje se slovesným predikátem (Karel neudělal zkoušku), u členského záporu stojí záporka před tím slovem, které se popírá ( To musíte dokázat ne slovy, ale skutky.) – je vždy částečný (Ne vždy tolik kouřím. Ne všude roste tráva.)
  • V záporných větách se místo zájmen a zájmenných příslovcí: kdo, někdo, co používají záporná zájmena a záporná zájmenná příslovce s přeponou ni: nikdo, nikde, nic, nikdy
  • Místo i v kladné větě se používá ani v záporné: Ani otec nepřijel.
  • Dvojí zápor ve složeném přísudku ruší negaci: nemohu nepřiznat
  • Částice ano, ne – tvoří nevětné výpovědi: Zajímavé. Nezajímavé.

 

MODALITA VÝPOVĚDI

  • Způsob prezentace obsahu výpovědi mluvčím
  • Mluvčí může výpověď modifikovat:
  1. Jistotní modalita
  • Vzhledem k jistotě platnosti jejího obsahu
  • Mluvčí vyjadřuje stupeň jistoty (stupnice od úplné nejistoty- spojuje se s otázkou do plné jistoty)
  • Celková (vyjadřuje mluvčí), částečná (vztahuje se jen k některé části výpovědi)
  • Vyjádření pomocí jistotních částic = jistě, určitě, nepochybně, zřejmě
  • Konstatování a poznamenávání = opravdu, fakt
  • Nejistota = asi, snad, možná, patrně, prý, myslím, tuším, mít (má pršet)
  • V mluvených projevech = muset, mít, moci
  • Deliberativní otázky = Co teď dělat?

 

  1. Voluntativní modalita
  • Volní modifikace výpovědi
  • Mluvčí může ve výpovědi vyjádřit, zda se mu děj jeví jako nutný (muset, mít), možný (moci, smět), žádoucí (chtít, mít)

 

  1. Evaluativní modalita
  • Postoje hodnotícího:

1.etický- mluvčí hodnotí na základě společenských norem kladně či záporně nějaký fakt: je správné, že…je dobré, že…je špatné, že…neměl to dělat…měli jsme ji poslechnout…

  1. emocionálně hodnotící – subjektivní hodnocení na základě pocitů libosti či nelibosti: těší mne, že…mrzí mě, že…, bohužel, bohudík, je mi líto

 

VĚTNÝ ČLEN

  • Nejmenší jednotka větné struktury
  • Slova se mluvnicky spojují ve věty a stávají se větnými členy a tvoří mluvnickou výstavbu věty
  • Každí plnovýznamové slovo
  • Může být rozvíjen dalšími větnými členy
  • Má syntaktickou funkci
  • Různé formy reprezentují jiný význam a naopak (1 forma nenese 1 význam)
  • Jednotlivé VČ vytvářejí vztahy:
  1. Syntaktická dvojice- členy jsou na sobě závislé
  2. Predikace (přisuzování) – vztah mezi podmětem a přísudkem – základní stavební dvojice
  3. Determinace (určování) – vztah mezi ostatními VČ, z nichž 1 člen je řídicí a druhý závislý
  4. Syntaktická skupina – členy mají ve větě stejnou platnost a navzájem na sobě nezávisejí
  • Rozvíjející VČ – další členy, které věta obsahuje, každý další člen je závislý na členu řídícím, seskupují se dle významu, který mají (každý člen má sémantický význam)

Podmět- subjekt- substantivní člen v nominativu, není řízen

  • Nezávislý větný člen, závisí na něm formálně predikát
  • Vyjádřen podstatným jménem v nominativu (výjimka: Trápilo ho mnoho starostí.)
  • Může být infinitivem, VV, přídavným jménem
  • Říká, co sloveso dělá, vyjadřuje okolnosti děje
  • Všeobecné podměty: hlásili to v rozhlase

Přísudek – predikát- kořenový člen věty, není řízen

Předmět-objekt- substantivní člen v jiném pádu než v nominativu, zasažen činností a řízen přísudkem

  • Nahrazování VV infinitivem: Zavázal se k tomu, že ten článek přepíše.- Zavázal se přepsat ten článek.
  • Nutné doplnění slovesa- je více konstrukční než třeba příslovečné určení
  • Ptáme se pádovými otázkami, nikoli významovými jako v PU
  • Patří do základní struktury a nemůže tam chybět
  • Základ syntaktického, konstrukčního vzorce- nemůže tam chybět
  • Závisí na slovesu, často vyjádřen akuzativem

Příslovečné určení- adverbiale- příslovečný člen řízený přísudkem

Přívlastek shodný-kongruentní- adjektivní člen řízený substantivním větným členem

Přívlastek neshodný- nekongruentní- jiný než adjektivní člen

 

  • Podřadné souvětí: 1 výpověď, rozdíl od souvětí souřadného: Auto, které jsem si koupila, je červené. – Koupené auto je červené (zhuštění- kondenzace)

 

Kontaktové výrazy: tak vidíte, poslechněte si, to vám byl jednou jeden král – udržení kontaktu, není větný člen

 

VĚTOTVORBA

Věta

  • Strukturní jednotka výpovědi
  • Možno popisovat z hlediska vnímatele, recipienta, produktora
  • Má výpovědní komunikační funkci, slova mají funkci pojmenovávací
  • Tvoří se při komunikaci (slova netvoříme, používají se už hotová)
  • Tvořena z VF
  • 1 funkce predikační (aktualizační)
  • 2 funkce usouvztažňovací- VF určuje základní podobu věty tím, že na sebe váže další slova v jistých tvarech (významové sloveso)

Výpověď

  • Vyrůstá z nějaké komunikační situace nebo z kontextu (východisko)
  • Něco nového se k tomu přidává (jádro)
  • Minimální smysluplná konstrukce

 

Valence

  • Projevová forma intence
  • Vlastnost sloves vázat na sebe další výrazy
  • Valenční výrazy: členy, které jsou ve valenčním vztahu ke slovesu
  • Valenční potenciál slovesa: počet valenčních vztahů a členů
  • Valenční nositel: sloveso nebo dějové jméno
  • Minimální struktura věty: tvoří ji konstitutivní členy ZVS, základová větná struktura (minimální komunikačně smysluplná větná struktura), vyplývá z valence VF
  • Předurčuje strukturu a schopnost vázat k sobě různé členy:

 

Členy:

  1. Konstitutivní
  • Obligatorní
  • Členy, které tvoří minimální strukturu věty
  • Zachycovány jednotlivými symboly větného vzorce
  • PU není tímto členem, protože jeho přítomnost nevyplývá nutně z VF
  • Členy ZVS
  • Podmět a přísudek tam musí být – z hlediska struktury

 

  1. Nekonstitutivní
  • Členy, které v ZVS být nemusí – fakultativní
  • Jsou ve větě potřebné z komunikačních důvodů

 

Obligatorní členy – nemohou být nevyjádřeny: Karel potka Věru. (Karel potkal. – věta nedokončená)

Potencionální členy- nemusí být vyjádřeny slovně: Sestra studuje – věta komunikačně úplná

 

ZVS se skládá z větných vzorců, a ty se dělí na:

  1. Syntaktické- jmenná realizace syntaktické pozice (dbal svého zdraví; souhlasím s tím, že budu volen)
  2. Morfologické- v pozicích vyjádřených ohebnými slovními druhy (Dítě si koupilo učebnici.)

 

Predikátor

  • V základu věty
  • Složený tvar slovesa, ne sloveso samo o sobě

 

Defektní věta

  • Dítě si koupilo. – chybí objekt = minimální větná struktura, který tam musí být, aby byla věta pochopitelná i bez kontextu, základem minimální struktury nejsou PU

 

Intence

  • Zaměření slovesa na jeho sémantické doplnění
  • Různé typy dějů a stavů předpokládají různé typy sémantických doplnění, mají různou intenci
  • Sémantický základ valence
  • Intenční struktura slovesa- počet a druh participantů

 

Sloveso může být:

  1. Nevalenční- nepotřebuje žádné doplnění, aby tvořilo smysluplnou větu (prší, sněží, mrzne)
  2. Jedno valenční- někdo spí, někomu chutná
  3. Dvoj valenční- někdo někoho chválí, někdo někomu děkuje
  4. Troj valenční- někdo dává někomu něco, někdo zaveze někomu někam

 

Valenční výrazy- nutně doplňují sloveso

  1. Levovalenční- funkce podmětu (podmět před přísudkem- vlevo od něj)
  2. Pravovalenční- vpravo od přísudku
  3. Dvojvalenční slovesa- mohou být valenční oboustranně – se 2 pravými valencemi: bolí někoho někde

Pravá valence- člen je vázán na lexikální význam slovesa, spojení s infinitivní formou slovesa: chválit někoho, směřovat k někomu

Levá valence- člen (jméno) v nominativu souvisí s VF (gramatická forma slovesa), realizuje se predikačním vztahem

 

Větná propozice

  • Obsah ZVS
  • Lexikálně specifikovaná predikáto-participantní struktura, jejímž primárním jazykovým výrazem je věta

 

TRANSFORMACE

  • Vysvětluje genezi některých struktur z jiných v systémové rovině, ale komunikanti užívají transformátů už jako hotových syntaktických útvarů
  • Některé věty jsou tedy utvořeny už jako transformace ZVS – jejich přeformováním tak, aniž by se změnil obsah těchto větných výpovědí
  • Pasivizace- pasivní transformace- nemění se obsah větné výpovědi, ale mění se rozmístění participantů na scéně
  • Diateze- vztahy mezi participanty sémantické struktury a jimi odpovídajícími syntaktickými pozicemi se takto označují ve větných syntaxích
  • Pravidelná změna syntaktické konstrukce nebo nějakého výrazového prostředku v jinou syntaktickou konstrukci při zachování téhož lexikálního obsahu
  • Jedna z konstrukcí se chápe jako výchozí (aktivní konstrukce) druhá jako její transformát (pasivní konstrukce)
  1. Jednozákladové- syntaktický útvar s jedním VF se transformuje v jiný syntaktický útvar
  2. Dvojzákladové- věty, které obsahují více než jednu predikaci (vedle predikace gramatické i predikace negramatické, například věty s přechodníkovými konstrukcemi)
  • Může se týkat větné konstrukce: celé ZVS, ale i nekonstitutivního členu: stojícího mimo ZVS

Transformační pravidlo

  • Popisuje, za jakých podmínek je transformace možná a jak se provádí
  • Například pasivizme – je možná u sloves dějových, která mají pravou valenci, především u sloves s objektovou akuzativní valencí a provádí se tak, že se VF v aktivní podobě změní ve tvar opisného pasiva, levovalenční participant činitel (agens) se odsune z pozice subjektu a do ní se přemístí patiens (dějem zasahovaná substance)
  • Transformáty bývají signalizovány některými formálními příznaky – transformáty ZVS se objevují ve formě VF (pasivní tvary VF: opisné a zvratné pasivum): Večer u ohně jsme zpívali.- Večer u ohně se zpívalo. Lidé dnes žijí lépe. Lidem se dnes žije lépe.

 

STEJNORODÉ ČLENY

  • Členy souřadně spojené v determinačním vztahu
  • Vytvářejí buď spojení dvojčlenná, binární nebo vícečlenná
  1. Stejnorodé členy tvořící binární jednotky:
  2. Substantivní- chudák maminka, mizera Honza, neřád hadr, ubožák mrtvola
  3. Adjektivní nebo adverbiální- starý, a proto mrzutý; rovinatý, a proto jednotvárný
  4. Stejnorodé členy tvořící vícečlenné jednotky
  5. Adjektivní- moje nová kožená aktovka
  6. Adverbiální- lopatu najdeš vzadu na zahradě u plotu

 

Členy několikanásobné, apoziční a parataktické,  se mohou kombinovat v jedné parataktické řadě:

Sestře Jiřině a Marii, její přítelkyni, se nedávno stala taková příhoda.

Sestře Jiřině- členy stejnorodé

Jiřině a Marii- člen několikanásobný

Marii, její přítelkyni- členy apoziční

 

Subjektový dativ

  • Členy formálně syntakticky nezapojené do věty
  • Je nám hej. Je mu třicet.

Volný dativ

Sedl si mi na klín (přivlastňovací)

To je mi pěkný pořádek. (citový)

Nominativ jmenovací

  • V románě Bratrstvo

Genitiv partitivní

  • Napadlo sněhu

Akuzativ časový

Jel jsem hodinu.

Instrumentál subjektový

Hemžilo se tam rybami.

 

SAMOSTATNÝ VĚTNÝ ČLEN

  • Výraz, který stojí mimo vlastní větu, před ní nebo za ní, má nejčastěji vlastnosti podmětu, předmětu nebo PU
  • Ve větné konstrukci je zastoupen odkazovacím výrazem zájmenné povahy

Podmět: Karel, ten dnes nepřijde.

Předmět: Dědeček, toho neznal. Holky, ty uměl panečku roztáčet.

PU: Je tam opravdu krásně, u nás na Vysočině.

  • V literatuře a často v psaném textu
  • Spíše něco vytýkáme

 

OSAMOSTATNĚNÝ VĚTNÝ ČLEN

  • Je vždy VČ věty, na rozdíl od SVČ (Dostala jsem ten budík. Tatínek.)
  • Je ve stejné syntaktické pozici
  • Drží perspektivu věty (Dostala jsem ten budík od tatínka.)
  • Formálně dodržuje znaky, které má mít
  • Většinou na konci
  • Spíše něco dodáváme

 

Parcelace – zvukové a grafické rozčlenění věty (Dostala dopis od otce. – Dostala dopis. Od otce. / Cítím se unaven. Zvláště večer./ Nejsem s tebou spokojen. Ani trochu.

 

Reliéfizace- zvukové a grafické vyčlenění některých VČ, členy se buď hodně zvýrazňují nebo významně oslabují: V posledním týdnu května se konal – po dvaceti letech- sraz maturantů. Tomu, kdo by neznal vývoj jazykovědy (a věd vůbec), by muselo připadat divní, že…

 

Vsuvky/ parenteze – části textu, které nepatří do jeho základní roviny, které byly autorem vsunuty do textu jako vedlejší informace, hodnotící poznámky

  • bývají vyznačeny v textu zvukově (intonačně) a graficky (závorky, pomlčky)

 

Elipsa/ výpustka- nevyjádření částí věty, které jsou podle modelové struktury částmi konstrukce dané věty a které by bylo možno doplnit, vyrozumívají se z kontextu nebo ze situace

  • elipsa kontextová: Jedni čekají za vsí, druzí u lesa.
  • Elipsa situační: Jednu černou! (v kavárně) Máte ještě na balkon? (u pokladny)
  • Elipsa části větného členu: Budeš hlasovat pro Karla nebo proti? Nic naplat, musíš do školy. Slyšel jsi? (Slyšel)
  • K elipse nepočítáme nulové členy (prázdná místa ve struktuře věty) a všeobecné členy (Hlásili to v rozhlase) a všeobecný podmět (Sestra studuje.)

 

Vokativ – 5. Pád, je buď samostatnou výpovědí nebo výpovědní funkci ztrácí zapojením do jiné výpovědi ve funkci upozorňovacího signálu nebo kontaktového prostředku: Karle, ozvi se! Josef, pojď mi s tím pomoct! Pane Novák, kdy to bude hotové? Pane učitel, co ten Pepík zase provedl?

 

Citoslovce- Fuj. Pst.

Často se ale mohou spojovat i s jinými výpověďmi: Pst, někdo jde = výpověď nevětná a větná

  • Do výpovědi se zapojuje expresivní modifikátor – Pst, buď zticha.
  • Citoslovce zvukomalebná (onomatopoická) – členy vět dvojčlenných – Kolo udělalo bác.

 

Anakolut- vyšinutí z větné konstrukce

  • Konstrukční chyba, nepozornost
  • (Víme, že člověk často, když dělá nějakou práci poprvé, nejde mu dobře) – Víme, že člověku často nejde práce dobře, když ji dělá poprvé.

 

Zeugma- spřežení 2 různých vazeb v 1

Nemůžeme dobře rozumět a chápat vývoj, nevidíme-.li jeho širší souvislosti = Nemůžeme dobře rozumět vývoji a chápat ho…

 

Atrakce- skladebná spodoba, nenáležité přizpůsobování tvarů VČ: Vstal před sluncem východem (před východem slunce)

 

Kontaminace vazeb- křížení různých konstrukcí stejného, blízkého, protikladného významu (vazba čelit komu čemu – nemůže to být jinak)

 

Apoziopeze- nedokončení věty

Bež, nebo tě…

 

ZÁMĚRNÉ SYNTAKTICKÉ ZMĚNY

  • Zkrátit větu, aby se neopakovala nebo ji rozkouskovat na samostatné pochopitelné výpovědi
  • Vypuštění nezajímavých, nepotřebných částí věty (elipsa) – v češtině často vynecháváme podmět

 

V tanečních se poprvé setkal a oslovil svou nastávající

= spojení 2 sloves, kondenzace- zhušťování stejných slov na malém prostoru

 

Tato píseň neunikla pozornosti zpěvačce Petře Janů.

= zpěvačky Petry Janů – přizpůsobení se forem

 

Někteří učitelé se se svými úkoly nezhostí dobře.

=  záměna 2 sloves s podobným významem – vypořádat se s něčím a nezhostit se- kontaminace (záměna)

 

VÝPOVĚDNÍ SPOJENÍ

  • Komunikační útvar vyšší nežli je výpověď
  • Nevýpovědní komunikační útvar vzniklý zvukovým a grafickým spojením výpovědí v textu
  • Základní forma: souvětí souřadné
  1. Souvětí- spojení vět ve významově gramatický textový celek (Psal jsem mu, ale neodpověděl.)
  • Těsné zvukové nebo grafické spojení vět ve významově gramatický textový celek
  • Spojené vety s větou, kde jedna věta nevstupuje do struktury jiné věty
  • Forma těsného textového spojení výpovědí
  • Podle syntaktického vztahu vět rozeznáváme:
  • Souvětí s řazením
  • Založené na vztahu řazení
  • Formálně syntaktický vztah vět, při kterém není jedna věta formálně závislá na druhé větě
  • Věty jsou řazeny v syntagmatické rovině a vytvářejí lineární text – smysluplný sled vět na sebe navázaných

 

  • Souvětím s podřazováním

 

  • Souvětí založené na vztahu závislosti, jedna věta je formálně závislá na jiné větě

 

  • Nepravá VV- neztrácí svou výpovědní funkci

 

 

  1. Nesouvětné výpovědní spojení- výpovědi obsahově volně souvisejí, ale nejsou v žádném významovém vztahu (koordinačním nebo determinačním)- Máte hodně známých, proč za někým nezajdete?
  2. Vícesouvětné výpovědní spojení- zvukový textový celek ukončený konkluzivní kadencí a tečkou, v němž všechny výpovědi nejsou spojeny v 1 významový celek

 

JEDNODUCHÉ SOUVĚTÍ S ŘAZENÍM

  1. KOORDINAČNÍ
  • Slučovací – vyjadřuje sounáležitost, spojitost vyjadřovaných skutečností: a, ani, aniž, až, hned, jednak, či, potom, napřed, konečně
  • Stupňovací- obsah první věty se ve druhé větě stupňuje, zesiluje nebo zpřesňuje: ba, dokonce, ba i, ano i, natož aby, nejen že, ale i
  • Odporovací- vyjadřuje nesoulad 2 faktů, obsahy vět jsou v rozporu, obsah druhé věty omezuje platnost obsahu první věty: ale, avšak, jenže, nýbrž, naopak, leč, nejen, ale, zato, nicméně, než

(konfrontační vztah- vyjádřený řazením: Ovšem tehdy byl den, a teď je včer.): kdežto, zato, a

Vylučovací- vyjádřen disjunktivní vztah mezi obsahy vět, platí-li jedno neplatí druhé: buď-anebo, nebo, či, ať-nebo, jinak

 

  1. DETERMINAČNÍ
  • Důsledkové- vyjadřuje fakt vyplývající z jiného faktu jako nutný závěr: proto, tedy, tudíž, a proto, a tedy, a tudíž, tak a tak, tož
  • Důvodové- druhá věta vyslovuje důvod pro tvrzení v první větě: neboť, vždyť totiž
  • Vysvětlovací- spojovací výrazy podobné jako v souvětí důvodovém: totiž, vždyť, fakt

 

JEDNODUCHÉ SOUVĚTÍ S PODŘAZOVÁNÍM

  1. SOUVĚTÍ S NEPRAVÝMI VV VZTAŽNÝMI
  • Člensky rozvíjející- nepravá VV se formálně vztahuje k podstatnému jménu řídící věty, ale nevyjadřuje vlastnost substance, ale vyjadřuje rozvedený děje nebo následný děj; věty jsou ve vztahu koordinačním slučovacím, nepravá VV uvozena: který, jenž, kde, kam
  • Větně rozvíjející – souvětí,kde nepravá VV navazuje na celý obsah předcházející věty a bývá připojena větnými relativy: což, čehož, čímž, přičemž, načež

 

  1. SOUVĚTÍ S NEPRAVÝMI VV SPOJKOVÝMI
  • Nekonfrontační- tyto věty připomínají účelové věty: spojka aby, takže
  • Konfrontační- souvětí, které vyjadřuje konfrontaci 2 kontrastních skutečností formou hypotaktickou: obsahuje formálně závislou větu se spojkou: jestliže, jestliže-li, zatímco, aby , když, která není VV

 

SLOŽITÉ SOUVĚTÍ

  1. S ŘAZENÍM – 3 a více větných útvarů, jimiž jsou buď věty jednoduché nebo složené
  • Asyndetické-
  • Syndetické-
  • Polysyndetické-
  1. SMÍŠENÉ- složité souvětí založeno na různých druzích významových vztahů
  2. S PODŘAZOVÁNÍM- Otevřel dveře, což způsobilo průvan, který pak rozbil okno.
  3. S ŘAZENÍM A PODŘAZOVÁNÍM- první věta s druhou je spojena řazením, jde o vztah důvodový, druhá věta s třetí spojena podřazováním, třetí věta je nepravá VV: Nádherné osvětlení velkého sálu, se nedosáhne osvětlením bílého stropu, neboť toto osvětlení nemá stínů, takže obličej, plastiky a reliéfy působí plošně, nevýrazně.

 

FORMÁLNÍ VZTAHY VÝPOVĚDÍ V TEXTU

  • Realizuje se řazením výpovědí, podřazováním a vsouváním

 

Řazení výpovědi

  • Základní způsob realizace textu
  • Lineární přidávání jedné výpovědi k druhé, text se rozvíjí v jedné promluvové linii, buď časově (při mluvení) nebo prostorově (při psaní)
  • Řazení se realizuje 3 způsoby:
  • Spojováním- Slunce svítí, ale vítr fouká. – pomocí spojovacích prostředků
  • Připojováním- Slunce svítí. Ale vítr fouká.- pomocí spojovacích prostředků-konektorů
  • Juxtapozicí- Slunce svítí. Vítr fouká.- postavení výpovědí vedle sebe bez spojovacích prostředků

 

Podřazování výpovědi