Podoby eposu

Epos

  • rozměrná monumentální epická skladba
  • i ve verších (= veršované vyprávění)
  • děj uspořádán chronologicky
  • má mnoho postav
  • příběh hlavního hrdiny + vedlejší příběhy
  • hrdina je vzorem pro ostatní (může mít nadlidské vlastnosti  Gilgameš)
  • stejně jako mýtus šířeny nejprve ústně, zapsáno až později
  • Do děje mohou zasahovat bohové a mytologické postavy
  • pomalý tok děje (Záliba v epizodách=epické šíření),

Hrdinský epos

  • Nejstarší
  • Opírá se o bájesloví starověkých kultur
  • mívá neznámého původce
  • květnatý sloh
  • vypravuje o válkách a hrdinských skutcích, které mají celonárodní význam
  • shrnuje filozofické a náboženské představy své doby
  • Vůbec nejstarším eposem je Epos o Gilgamešovi (3000 let př. n. l)
  • Další hrdinské eposy jsou: Ilias a Odyssea od Homéra, staroindické eposy Mahábharáta a Rámajána, Aeneis od Vergilia
  • první část bible (Starý zákon) je v podstatě také epos
  • Gilgameš
  • psáno klínovým písmem na hliněné tabulky (12)… v 7. stol. Nalezeny v Ninive
  • autor je neznámý, ale nejspíš jich bylo více, protože části díla byly nalezeny v různých místech světa
  • idealizace hrdiny
  • Gilgameš je z části bůh  nadlidsky silný, doufá, že bude nesmrtelný
  • Odehrává se převážně ve skutečném prostředí – Sumerské město Uruk, Mezopotámie (oblast dnešního Iráku)
  • Mnoho postav představující božstvo
  • později také ve Francii – Chanson de geste = píseň o činech
  • nejprve zpívány lidovými pěvci, 9.-10. stol.
  • Poprvé zapsáno v 11. stol a podle nich vznikaly eposy dvorských básníku
  • Nejznámější Píseň o Rolandovi

Mahábhárata 

  • Nejspíš nejrozsáhlejší epos světové literatury
  • vznik mezi 4.stol.př.n.l. a 4 stol. n. l.,
  • „encyklopedie“ indické kultury – popisuje např. bratrovražední a boje mezi vládnoucími rody
  • Proloženo pohádkovými legendami, bajkami, náboženskými a filosofickými výklady
  • Přes 220 000 veršů v 18 částech (většinou šestislabičný verš)

Rámájana

  • O životních dobrodružstvích prince Rámy a jeho ženy Síty
  • Základní verze podle poustevníka Válmíki byla šířena od 3. stol. př. n. l. ústně – pěvecky, postupně obměňováno a doplňováno

   Píseň o Rolandovi

  • Oslava hrdinské cti a statečnosti rytíře Rolanda
  • Středověk – Počátky 12. století
  • Příběh se odehrává za vlády Karla Velikého = 2. polovina 8. stol.
  • = hrdinská středověká epika
  • Představa o ideálu rytíře se prolíná s obrazem křesťanské etiky (dokonalý hrdina – rytíř, čestný, věrný svému pánovi i Bohu)
  • V pozadí skutečná událost, když se vracel Karel Veliký ze Španělska, zadní voj vojska byl napaden Basky, jednou z obětí byl i jistý Roland
  • Historické jádro bylo přetvořeno v píseň (později epos)
  • Děj z období vlády Karla Velikého v době bojů se Saracény a pohany
  • Poslední bašta – Zaragoza – je obléhána
  • Křesťane chtějí vyjednávat – Roland k saracénskému králi (Marsilovi) vysílá nevlastního otce Ganelona
  • Ganelon má pocit zrady, myslí si, že byl poslán na smrt – Rolanda zradí
  • Ganelon poradí saracénskému králi lest – má předstírat podrobení se Karlu Velikému, tím ho přiměje k odchodu, a pak přepadne zadní voj vojska (vedený Rolandem)

Cid

  • Spolu se starofrancouzskou písní o Rolandovi lze zařadit k vrcholu hrdinské epiky
  • Středověk – Cid žil v 11. stol.
  • El Cid = „ten vznešený pán“
  • Katolíci X Mauři
  • Období recongvista (pokřesťanštění)

Homérský epos

  • Použití epiteton konstans (např.: Odysseus slavný; Kalypsó, bohyně jasná)
  • Eoposy založené na pravdivých základech
  • Homér – polomytický básník, jeho dílo lze brát spolu s Ovidiovými proměnami za základ Evropské literatury
  • Živelný realismus (např. Odysseus trpící zpěvem sirén)
  • Podle eposů (Iliady) je svět tvořen dvěma vodními živly – Gáie (=Země), Úrána (=Nebe)

Ilias  

  • Homér, tentýž příběh líčí i Vergilius v Aeneis
  • Heinrich Schliemann objevil Tróju
  • Ilion = Trója  epos líčí válečné střetnutí Řeků a Trojanů
  • Podle Iliady je svět tvořen dvěma vodními živly – Gáie (=Země), Úrána (=Nebe)
  • Věštba o Paridovi stojí za zkázou celé Tróji (Paris = Trójský princ, syn krále Prijana)
  • Parid se zamiluje do Heleny, která si má vzít Řeckého krále … odejdou spolu do Tróji …válka
  • Láokon
  • Symbolika:
  • Řekové = Danajci … Trójský kůň = Danajský dar = dar, který působí neštěstí (T. kůň způsobil zkázu města Tróji)
  • Láokoón – kněz, který varoval, aby Trójané nepřijímaly dar v podobě koně … nikdo ho nevyslyšel. Bohové nakonec seslaly na Láokoónta dva velké jedovaté hady, ti zardousily jeho i jeho dva syny. Symbol hada, jako zla již v Bibli.

 Odysseia  

  • Homér
  • Tento Epos je prvním dobrodružným literárním dílem evropské literatury
  • Archetipální postava – Odyseova žena Penelopé – věrně čekající (dostávala návrhy ke sňatku, O. se vrací domu přestrojen za žebráka a uchází se též o P., ta připraví zkoušku, kterou zvládne jen O. … musí prostřelit otvory12 topůrek sekyr… O. nakonec uspěje a všechny nápadníky povraždí)
  • vypráví o desetiletém bloudění Ithackého krále Odysea a jeho návratu domů
  • vypráví o desetiletém bloudění Ithackého krále Odysea a jeho návratu domů  vrací se po 20 letech domů (ještě byl 10 let ve válce)
  • během cesty mnoho překážek
  • Kirké – čarodějnice, změnila O. posádku v prasata
  • Sirény
  • Skilla a Charibda – CH. způsobovala v Messinské úžině vodní víry a naháněla tak námořníky ke S. (6 hlav a 12 nohou), která námořníky žrala … obě údajně božského původu

Vergiliův epos

Aeneas

  • Cílem bylo vytvořit národní Římský epos, který se bude rovnat Homérskému
  • 29. – 19. př.n.l. … některé básnické prvky svědčí o nedokončenosti
  • Ovlivněno homérovou Iliadou a Odisseiou
  • Prvních 6 knih líčí osud Aenea, který utekl z Tróji do Itálie  paralela s Odiseiou
  • druhá polovina popisuje příchod Aenea a jeho druhů do Itálie a boje s italskými kmeny  paralela k vyprávění Íliady
  • množství vedlejších příběhů (např.:Aeneovo retrospektivní vyprávění o trojské válce)
  • Aeneas je vnímán jako praotec Římského národa; vzor ctností

Rytířský/ Dvorský epos

  • vychází ze šlechtického prostředí doby románské a gotické
  • zdůrazňuje rytířské ctnosti a křesťanské ideály

Alexandreida

  • Zachycuje oblíbený námět o Alexandru Velikém, makedonský král, zemřel velmi mladý, ale slavný pro své dobývání (svou říši rozšířil o Malou Asii, Fénicii, Egypt, aj. porazil Persii a dostal se až do Indie)
  • Alexandrovská látka ve středověku velmi oblíbená (i dříve ve starověku)
  • Ve středověku je nejznámější francouzská verze od Gautiera de Chatillon (též de Lile), verze pocházi z konce 12. stol.
  • K  tomuto eposu existuje i česká verze, autor neznámý

Beowulf

  • Staroanglický epos vzniklý mezi roky 675 – 850 na základě pověstí mezi germánskými kmeny … nestarší středověký epos (vyprávěno jako zábava, např.: při hostinách)
  • Nejstarší rukopis z dob kolem roku 1000
  • Děj se odehrává v Dánsku a na jihu Švédska
  • Popisuje hrdinské činy krále Beowulfa v době, kdy je země napadena ohnivým drakem
  • Beowulf (spolu s jedním přítelem) se s drakem utká, ale je zabit
  • Zemi čeká švédský vpád
  • V básni je obsaženo mravní ponaučení
  • Lyrické, elekgické výjevy

Artuš

  • Tradiční anglický rytířský epos
  • Rytíři kulatého stolu….

Historický epos 

  • básnicky přetváří skutečné dějinné události

Píseň o Nibelunzích

  • dvoudílný hrdinský epos
  • autor neznámý
  • z doby kolem r. 1200
  • vznikl na základě starých hrdinských písní
  • Nibelungové = mytologické bytosti, vlastníci a strážci pokladu
  • Hlavní hrdina je princ Siegfried, který v boji získal poklad, a jeho žena Kriemhilda
  • Siegfried je kvůli pokladu zavražděn, Kriemhilda chystá pomstu
  • téma oblíbené až do pozdního středověku, pak zapomenuto a znovuobjeveno až v 19. stol. (nejznámější novodobou inspirací je čtyřdílný operní cyklus R. Wagnera – prsten Nibelungův)

Duchovní epos 

  • vychází z biblických námětů a křesťanských idejí

Božská komedie

  • Dante Alighieri (z období baroka)
  • Alegorický epos o 3 částech  – Peklo, Očistec, Ráj
  • Symbolika v čísle 3 (3 části, 33 zpěvů, 3- veršové sloky)
  • Básník líčí pomyslnou cestu podsvětím
  • V Pekle a Očistci je doprovázen římským básníkem Vergiliem – symbol rozumu
  • v Ráji ho doprovází Beatrice – symbol nadpozemské krásy
  • setkává se s řadou přátel i odpůrců
  • netají se s láskou k vlasti, silným prožitkem lásky ani obdivem antiky

Byliny

  • 10. – 16. stol
  • Útvary staroruské literatury
  • Epické písně o historických událostech staré Rusi
  • Hrdinové: bohatýři (vynikají svou silou a oddaností panovníkovi)

Ke stažení zde: 1. Podoby eposu