Renesance:
- – 16.století
- Itálie
- Významné objevy a vynálezy (kompas, střelný prach, knihtisk)
- Zámořské objevy (Columbus, Vasco de Gama)
- Astronomie a přírodní vědy- heliocentrismus (usprostřed vesmíru je Slunce a ne Země)
- Filosofie: obrat k antickým ideálům, antropocentrismus= obrat ke člověku, zájem o pozemský život, obrat od ontologie ke gnoseologii, posun od teocentismu k ateismu
- Humanismus
- Filosofický názor renesančního myšlení
- Obrat ke člověku a poznání života
- Návrat k latině, antické vzdělanosti
- Literatura- G. Boccacio, D. Alighiery, F. Petrarca
- Přírodní filosofie
- zaměřena na objevy v astronomii (heliocentrismus x genocentrismus)
- mění se celkový obraz světa
- Mikuláš Koperník
- Ptolemaiův geocentrický systém (podle něj neplatí)→ přichází s heliocentrismem
- Galileo Galilei
- Matematika, astronomie, fyzika
- Přímá zkušenost, experiment
- Dílo : Dialog dvou světových systémů – obhajoba Koperníka a jeho heliocentrismu, ale vše musel odvolat
- Pozoroval skvrny na slunci a nerovnosti na měsíci → nic není dokonalé (dílo Hvězdný posel)
- Dílo: Prubíř kvality věcí- primární (lze je objektivně změřit- výška, rychlost,délka) x sekundární (jsou subjektivní, každý je vnímá jinak- vůně, chuť, barva)→ věda by se měla zabývat primárními vlastnostmi
- Giordano Bruno
- Vesmír je nekonečný
- Byl upálen
- Mikuláš Kusánský
- Kardinál, snaha sblížit západní a východní církev
- Vesmír je nekonečný (nemá střed)
- Ztotožňuje Boha s vesmírem → funguje na základě matematických principů
- Panteista = Ztotožnění Boha s vesmírem a okolním světem
- Renesanční filosofie společnosti
- Stoupá význam měšťanstva, rozvoj obchodu
- Doba vyžaduje nové právní a státnické myšlenky
- Politická filosofie= otázky uspořádání společnosti, o moci a vládě
- Niccolo Machiavelli
- Dílo Vladař
- Hledal příčiny úpadku italských městských států
- V čele státu by měl být člověk, který má schopnosti a ne ten, kdo je předurčen Bohem
- Tvrdil, že není prospěšné být dobrým panovníkem, ale dobrým se zdát (moc by si měl udržet za jakýkoliv podmínek)
- „Účel světí prostředky.“ – člověk by měl dělat cokoliv pro dosažení cíle
Utopisté:
- Představy světa, kde vše funguje dokonale
- Thomas More
- Přítel Jindřicha VIII.
- Dílo Utopia→ fiktivní ostrov, odmítání válečných konfliktů a ideální socialistické společenství
- Francis Bacon
- Dílo Nová Atlantida→ navazuje na Platóna, stát bude řízen nejlepšími vědci
- Důležitá je empirická zkušenost
- Spekuluje se, že napsal některá díla za Shakespeara
- Rozum je nedokonalý- matoucí představy= předsudky= IDOLY (klamné obrazy)
- Dílo Nové Organon
→popisuje zde 4 typy předsudků
- Idoly rodu = vyplývá z lidské nedokonalosti (děláme závěr, aniž bychom měli všechny podklady →předsudky, první dojem)
- Idoly jeskyně = vyplývají z odlišného vzdělání, výchovy a kultury
- Idoly tržiště = vznikají v důsledku neporozumění si v řeči
- Idoly divadla = vznikají, když přebíráme názory od ostatních
→ všechny produkty našeho rozumu bychom jsi měli ověřit experimentem
- Pro empirismus je typická indukce (pokusy→výsledky z nich→ obecné pravdilo)
- Thomas Campanella
- Dílo Slunečný stát
- Thomas Hobbes
- Zastánce absolutní monarchie v Anglii (v této době ale vznikla monarchie konstituční)
- Proti dělbě moci ve státě
- Politická etika: všichni se musí podřídit vůli vládce
- Řeší přirozený stav (= stav, který byl před vznikem společnosti)
→ rovnost všech, anarchie (člověk člověku vlkem), z touhy po bezpečí vzniká společnost, stát a zákony (lidé tím ale předávají svou moc státu, jsou nesvobodní a bezmocní)
- Panovník by měl být spojení moci světské a církevní
- Dílo Leviathan (= bájná šela, která způsobila na světě chaos→ snědla Slunce) – zabývá se strukturou společnosti
- John Locke
- Přirozený stav: lidé jsou svobodni a rovni, každý jedná podle nepsaného přirozeného zákona
- Sociální náklonnost – lidé se dobrovolně vzdali přirozeného práva a vytvořili společnost (uzavřeli fiktivní smlouvu→ měli bezpečí a soukromý majetek, museli se vzdát určitých svobod)→ první prvky liberalismu
- Oddělil moci ve státě (kvůli tomu, že zákonodárci mohli napsat zákony a pak si je odhlasovat → * moc zákonodárná a výkonná)
- Charles de Montesquie
- Dílo Duch zákonů (připojil moc soudní)
4.Reformace
= potřeba reformace církve
- Kritika dosavadního učení i praxe církve
- Snaha najít význam křesťanství (např. žít skromně)
- Předznamenána reformačním hnutím středověku, zejména husitstvím
- Podle důrazů kladených na učení se rozdělila na větve:
- Luterské
- Kalvínské
- Vznikají argumenty proti prodávání odpustků= reformační solas
- Sola Fide
- Když člověk udělá něco špatného, není ospravedlněn penězi, ale vírou k Bohu
- Sola Scriptum- pouze písmem
- Pouze písmo Bible je plnohodnotným zjevením Boží pravdy
- Martin Luther
- V čele reformace katolické církve
- Kritika odpustků (viditelná církev) x neviditelná církev (společenství těch, kdo jsou v Boží milosti)
- Církev nemá zasahovat do politiky a světských záležitostí
- „Rozum je ďáblova děvka.“
Baroko:
- Filosofie 17.století, spojeno s racionalismem
- Klade se důraz na rozum, který je nezávislý na víře
- Rozumem můžeme vše poznat a objevit
- Experiment neuznávají, protože je příliš subjektivní (člověk z něj může špatně vyvodit závěr)
- Schopnosti rozumu jsou vrozené
- René Descartes
- Vše je možné zpochybnit (zpochybňuje empirismus)
→hledal pravdu, která by se nedala vyvrátit
- Metodická skepce= o všem pochybuje; jediné, co můžeme tvrdit s jistotou je, že když myslím, tak jsem (cogito ergo sum)
- Descartův dualismus:
→ všechny tělesa zabýrají prostor (židle, tělo), tím se cogito (myšlení) liší
- Res extensa (věci rozprostraněné, zabírají místo)
- Res cogitans (věc myslící, nezabírá místo)
→ u člověka jsou tyto věci spojeny šišinkou (hypofýzou)
- Přišel s důkazem existence Boha- člověk ví, že není dokonalý a že existuje něco dokonalého (ideu dokonalosti o Bohu nám dal Bůh)
- Dílo: Principia (popis Cogita erga sum)
- Baruch Spinoza
- Z židovské rodiny, Amsterdam
- Brusič skla (zemřel na následky častého vdechování prachu z broušení)
- pantheista = příroda je stotožněna s Bohem
- Dílo Etika
→substance = vše, co nás obklopuje (totožné s Bohem- panteismus)
- Substance= Bůh = příroda (tvořící příroda)
→modus= to, co už je stvořené (vytvořená příroda)
- Rozdělil afekty na radost, smutek a žádostivost (ostatní lidské emoce vznkají spojením těchto tří)
- Gottfried Leibnitz
- Reaguje na Spinozu
- Dílo: Monadologie – učení o monádách (svět je tvořen z monád = malé nedělitelné částečky, stvořeny Bohem, nelze si je představit stavební jednotky světa- návaznost na atomisty)
- Jsou oduševnělé (mají různé stupně- člověk, zvíře), každá je originální, individuální, nekomunikují navzájem (jsou uzavřené, nemají okna) a jsou nedělitelné
→předzjednaná harmonie= monády spolu tvoří harmonii (u vzniku světa stál Bůh, který mu dal dobrý základ aby fungoval a dále už do něj nezasahuje)
- Teodicea: Bůh stvořil nejdokonalejší svět (kdyby nebyl nejdokonalejší, nebyl by Bůh dokonalý)
- 3 druhy zla:
- Fyzické- trest k nápravě
- Mravní – člověk může občas zhřešit, je to pouze důsledek lidské svobody
- Metafyzické – důsledek stvoření světa (Bůh ho chtěl vytvořit, protože kdyby vše bylo dokonalé, bylo by to božské)