utopie je slovo umělé a označuje místo, které neexistuje
ve významu, jak jej dnes chápeme a rozumíme mu my, použil prvně tohoto slova na začátku 16. století anglický humanista a státník Thomas More
tímto termínem dal název představě o určité ideální organizaci společnosti, o jejím uspořádání, normách, hodnotách a zákonech, která v současné době sama je neuskutečnitelná a je spíše jakýmsi projektem do blízké či vzdálené budoucnosti
autor vědomě čerpá a navazuje na představy antických filosofů, kteří takovéto „návrhy“ již literárně či filosoficky zpracovali
Zvláště vychází ze dvou 2 Platonovy spisy – Ústava a Zákony
Ústava – idealistické učení o duši do 3 nerovných stavů, řemeslníci, bojovníci a filozofové
- soukromé vlastnictví považuje správně za zdroj svárů ve společnosti a snaží se je ve své ideální obci potlačit
- Ústava není utopie ale spíše již uchronie
- uchronie – není v nich dění, zastavil se tu čas
Zákony – myšlenky o vládě filosofů a zrušení soukromého vlastnictví jsou prakticky neuskutečnitelné
- obec a její občané se vědomě izolují od okolního světa, jejich pohled se upírá k neměnnému, pevně a jednou provždy danému řádu
každá epocha rodí mnoho utopií a „své“ utopie
ve středověku často převažuje náboženská rovina
utopické myšlení tedy od svého zrodu obsahuje požadavek omezení či zásadního zrušení soukromého vlastnictví,
sociální vztahy a vazby hrály vždy tu nejdůležitější roli v konstrukcích ideálního světa utopických tvůrců
začínající rozmach objevných cest, humanismus – pomáhají středověkému člověk vymanit se z úzkého rámce scholastického myšlení, kam jej pevně zasadilo křesťanství
¨
Co se však děje na přelomu 15. a 16. století v Anglii?
Společnost se mění na kapitalistickou, do popředí se žene vlastní zájem, což má katastrofické následky pro obrovskou masu vyháněných rolníků při násilném vyvlastňování půdy
protože v Anglii se začíná s kapitalismem především v zemědělství, místo aby se začalo v průmyslem..proč??
Morova Utopie je tedy jak reakcí na tuto skutečnost a kritikou tohoto probíhajícího procesu, pokusem o vylíčení ideálního státu na ostrově Utopii, kde neexistuje soukromé vlastnictví, vykořisťování člověka člověkem, kde lidské vztahy jsou postaveny na úplně jiném základě než ve společnosti, kde trvá soukromé vlastnictví a kde všichni všechno měří penězi
ve světě plný kontrastů a konfliktů, hromadícího se bohatství i nezměrné bídy, idealismu i korupce, zoufalství, ale i nadějí
Toto dílo je tedy nejen obžaloba skutků lordů, ale celého feudálně absolutistického státu
podle Moreho otcové dnešní dělnické třídy byli trestáni především za to, že je násilím přeměnili v tuláky
vše pro lid, ale nic skrze lid! More neznal a ani nemohl znát skutečnoho budovatele komunistické společnosti, vyhýbal se odpovědi na otázku, jak jeho ideální řád vznikl, toužil po udržení míru a obával se revolučních zvratů
povězme si nyní něco o samotném autorovi…
Thomas More
narodil se v Londýně, 6. 2. 1478 (6.2.1477)
zaujalo ho studium řečtiny a klasické kultury
po absolvování 7letého cyklu právnických studií v londýnské koleji New Inn advokátem na nátlak otce
přátelství s Erasmem Rotterdamským
1504 se oženil
ve stejné době vznikají i jeho raná díla
1515 odjel do Antverp, kde byl seznámen s Rafaelem Hythlodiem,
6. 7. 1535 popraven
1935 blahoslaven a kanonizován
Nyní se nabízí otázka, kdo to vlastně byl ten Rafael …
Rafael Hythlodaios
– muž spíše starší, připomínajícího námořníka hodně cestoval s Vespucim, 5 let strávil na ostrově Utopiii
vyprávěl, co je kde zařízeno moudřeji, ovládá totiž mravy a zřízení každého národa
opravdu existoval?? historici se domnívají, že na do jeho úst vkládá slova, která se sám neodváží vyslovit..
Rafael na návštěvě u John Morton – canterburské arcibiskup a kardinál
jeden host, začal vychvalovat říznou spravedlnost, jaká se uplatňovala proti zlodějům, všude je věšejí a někdy jich visí až 20 na 1 kříži. vyhlašují totiž za krádež těžké a hrozné tresty, ačkoli mnohem spíše by se bylo třeba postarat o nějakou možnost obživy, aby na nikoho nedoléhala tak ukrutná nutnost zprvu krást a potom přijít o život
on namítl: s dostatkem o to je postaráno . jsou tu řemesla, zemědělství..odtud by bylo možno nalézt prostředky k živobytí, kdyby o své újmě nechtěli být zlosyny
další nezbytnost vedoucí k zlodějství – „vaše ovce, které bývali tak mírné a kladou jen skromné požadavky na výživu, začaly nyní být, tak žravé a nezkrotné, že ohrožují i lidi
aby si tedy jediný břichopas, nenasytná a strašlivá morová rána vlasti, mohl scelit několik tisíc jiter půdy a ohradit jediným svým plotem,
musí být několik osadníků vyhozeno ze svých usedlostí,
nábytek, za který by mnoho neutržili, i kdyby se dalo čekat na kupce, nyní, když na ně doléhá nutnost vypuzení, prodávají za pakatel..
nikdo se nenajde, kdo by je vzal do práce, vždyť v zemědělském oboru, kterému přivykli, není co dělat, kde se nic neseje, jediný ovčák nebo skoták stačí na pozemek určený za pastvu ovcím..
Bůh přikázal: _ nezabiješ…ad 40
a tak je pro zloděje větší bezpečnost a větší naději, že zůstane krádež utajena, bude-li odklizen udavač zločinu a tak tím, že potrestáme zloděje příliš krutě, podněcujeme je ke zkáze pořádných lidí
Ale pojďme si nyní něco povědět o ostrově Utopii
tento ostrov připomíná svým tvarem i počtem měst Anglii, přesto s ní je ve všem ostatním v ostrém kontrastu.. 54 měst, všechny mají vesměs stejný vzhled
samotnou prací byla od základů odstraněna všechna chtivost po penězích!
pospolitost života a hospodaření bez jakéhokoli užívání peněz, tj. zásada, která již sama o sobě z kořenů vyvrací veškerou urozenost, velkolepost, lesk i velebnost, jež jsou podle veřejného mínění pravými ozdobami a okrasami státu
o úřadech
každých 30 rodin si volí úředníka – fylarcha
10 fylarchům stojí v čele muž – tranibor
200 fylarchů zvolí hlasováním vladaře – jednoho ze 4, kterého předtím navrhl lid
zákonné opatření, že ve st. věcech nesmí vstoupit v platnost nic, o čem by se nejednalo 3 dny před rozhodnutím..radit se o společných záležitostech mimo senát nebo mimo veřejné schůze syfograntů se trestá smrtí
zaměstnání
základní – rolnictví – jehož nikdo není zproštěn
kromě toho se každý naučí jedné dovednosti jakožto své
šaty mají jediný tvar, vzhledný na pohled a vhodný jak pro tělesný pohyb, tak k ochraně před mrazem i vedrem
pracují 6 h denně, spánek, jídlo, odpočinek (tyto přestávky vykládají na vzdělání)
osvobozeni od práce jsou syfogranti, a ti jemž lid povoluje trvalé zproštění od práce aby se mohli důkladně vzdělat ve vědách
poněvadž se všichni věnují praktickému řemeslu, vystačují s menším počtem výrobků, veřejnou vyhláškou snižují pracovní dobu
společenské vztahy
obec se skládá z rodin
v obci 6 000 rodin, rodina musí mít 10 až 16 dospělých členů, adoptování
uprostřed měst jsou společenské místnosti, kde všichni z města obědvají a večeří.
otroci zabíjí zvířata mimo město, protože aby si občané navykli řeznickému zabíjení zvířat, otupuje lidskost
ve společenské místnosti všechny úkony spjaté se námahou vykonávají otroci, vaření a vystrojení hostiny připadá ženám z každé rodiny, které se v tomto ovšem střídají
cestování
musí být dáno svolení k cestování, předepisuje se den návratu
zdrží-li se někde déle než den, provozuje tam každý své řemeslo, a tamní příslušníci téhož cechu se jich ujímají s největší laskavostí
o své újmě potuloval mimo své území, a byl dopaden bez vladařova písemného povolení, je pokládán za zběha, vrácen a přísně potrestán
ze zlata a stříbra dávají zhotovovat – nočníky a všechny nejšpinavější nádoby, u otroků dělají řetězy a tlusté okovy, kterými spoutávají otroky
perly, démanty a rubíny – cetky, pro děti, pro stud je odkládají právě když dospívají
nechápou – že vůbec může být na světě někdo, kdo by měl potěšení z pochybného lesku nepatrného třpytivého kaménku, když přece může hledět na nějakou hvězdu a konečně samo slunce, nebo že je někdo tak šílený a sám si připadá vznešenějším pro jemnější vlas sukna, když tu vlnu, ať sebejemnější, nosila předtím ovce a přece nebyla po tu dobu ničím jiným než ovcí
hlásí názor, žeduše lidská je nesmrtelná, dobrodiním božím zrozená ke štěstí, našim ctnostem a dobrým činům jsou po skončení vezdejšího života určeny odměny, mrzkostem tresty
sama příroda nám předepisuje život příjemná, tj. rozkoš, jakožto konečný cíl všeho lidského počínání a život podle jejich předpisů ztotožňují s ctností
avšak chtít jinému urvat rozkoš, jen když dosáhneš své, tj. vskutku bezpráví
naproti tomu sám si odepřít něco, abys to přidal jiným, to je teprve vlastní úkol lidskosti a dobrotivosti
rozkoší nazývají každý tělesný nebo duševní pohyb nebo stav, ve kterém je radostno setrvávat za vedení přírody
neboť nejenom smysly, nýbrž i správný rozum vyhledává vše, co je přirozeně příjemné, k čemu se nesměřuje bezprávím, pro co se neztrácí nic jiného příjemnějšího a po čem nenásleduje trud
otroci
lidé, kteří v Utopii spáchali nějaký zločin nebo zločin provedený u cizích národů odsouzeni k takovému trestu
ustavičná práce a okovy
zpravidla i nejtěžší činy jsou pokutovány jen otroctvím, soudí totiž, že pro zločince je trapná poroba
zabíjejí je teprve když se vzepřou tomuto postavení
o nemocných lidech viz 90
Vojenství
válku mají ve svrchované ošklivosti jako něco zhola zvířecího, přitom se u žádného druhu zvířat nevyskytuje tak často a vytrvale, jako tomu je u lidí..
najímají žoldáky – těm, kteří přežijí vyplatí velmi svědomitě, co jim slíbili aby je tím podnítili k dalším odvážným počinům a vůbec si nečiní ani trochu svědomí, kolik Zapólétských (národ, který se nechá najímat v období válek..ne nepodobný tehdejším Švýcarům)
tak zahubí, domnívajíc se, že by se o lidské pokolení zasloužili nejlépe, kdyby mohli svět očistit od celé oné sběře národa tak hnusného a zločinného
teď víte o ostrově Utopii vše podstatné, i když nikdo neví, kde tento ostrov leží.
Sám autor uvádí, že jeho dílo obsahuje zřízení, které by si po pravdě pro naše obce spíše přál nežli doufal v jejich uskutečnění