Představitel EXPERIMENTÁLNÍ PRÓZY:
- Začátek 20. století
- V této době se rozvíjela a modernizovala technika
- Sikmund Freud – myšlenka psychoanalýzy
- Albert Einstein – teorie relativity
- → snaha o změnu i v literatuře
- → hledání NOVÝCH FOREM vyjadřování
Charakteristické ZNAKY:
- Ubývá dějovosti:
- V porovnání s románem 19. století
- Nahrazení PROUDEM EMOCÍ
- Nedůležitost časové posloupnosti – proměny ve vnímání času
- Nezobrazují vnější realitu → vnitřní svět
- Nehledá odpovědi na otázky, nucení k uvědomění problémů
- TECHNIKA PROUDU VĚDOMÍ: volné asociace (pocity + vzpomínky)
DALŠÍ AUTOŘI: Marcel Proust – Hledání ztraceného času, Virginia Woolfová – K majáku, Thomas Stearns Eliot – Pustina, James Joyce – Odyseus
Franz KAFKA:
- Bydlel v Praze, ale psal Německy
- Součást skupiny německy píšících autorů v Praze – Německá židovská menšina
- Měl neshody s otcem
- Studoval práva, psacoval jako úřední v pojišťovně, ale práce ho nenaplňnovala
- Přítel s Maxem Brodem
- Během života nepublikoval, nechtěl publikovat ani po smrti
- Díla vydána po smrti Maxem Brodem
- Psal nejčastěji POVÍDKY
- Motiv VINA x TREST, čelení birokracii, vyrovnání se s postižením
- HRDINOVÉ vystaveni tlaku společnosti
- JAZYK: vyjadřování úředním jazykem, málo emocionality
- U postav většinou nepoužívá jména → navození pocitu, že se to může stát každému
DALŠÍ DÍLA: Zámek, Proces,
PROMĚNA:
Literární druh: epika (má děj)
Literární forma: próza
Literární žánr: povídka
- Krátký útvar
- Menší počet postav, jednodušší děj, pouze 1 děj (v románu více zápletek)
HLAVNÍ MYŠLENKA: absurdní prvek – proměna člověka v brouka
- S fyzickou proměnou přicházejí i proměny VZTAHŮ V RODINĚ
- Pesimismus, bezvýchodnost, ztráta nadějí
Syrový záznam reality
PROMĚNA V BROUKA = materializace Řehořovy nechuti k zaměstnání
- Obchodní cestující
- Musí finančně zajisti svou rodinu → autobiografický prvek
Tragikomické, groteskní situace – i jako brouk myslí jako člověk
Řehořova smrt = vysvobození pro rodinu
POSTAVY:
- ŘEHOŘ SAMSA: pracovitý, zodpovědný, promění se v brouka
- Snaží se nepřekážet rodině
- Nakonec zemře
- MATKA, OTEC: bojí se Řehoře, nestarají se o něj,
- SESTRA MARKÉTA: Nejprve se stará o Řehoře, později už nemá síly, přestane se starat
JAZYK:
- Spisovný, prostý, suchý jazyk
- Soustředění spíše na líčení děje
- Časté vnitřní monology – nepřímé řeči
Vyprávěcí forma: er-forma
- Chronologický děj, retrospektivní pasáže (většinou Řehořovy vzpomínky)