Sociologie a problémy současné společnosti

  1. Sociologie a problémy současné společnosti

= Sociologie je zaměřena na skupinu lidí (psychologie může být pomocnou vědou). Řeší aktuální společenské problémy ve vztahu k lidem

-Zabývá se skupinovým životem člověka a principy, na kterých je člověk založen

Sociologie= věda o společnosti a člověku v ní

  • socio= společnost
  • logos= věda

Poměrně mladá věda vznikla v 19. Století (dříve spjatá s filosofií)

 

Teorie v sociologii

  • Reprodukční teorie= zachovávání druhu
  • Militaristická teorie= zajišťuje větší ochranu
  • Ekonomická teorie= rozdělení povinností, lidé si vzájemně vyjdou vstříc, když lidé žijí společně, je to výhodnější

Obecná sociologie- základní pojmy, společnost vnímá jako celek

Aplikovaná sociologie- zabývá se určitým problémem (umění, sport, rodina)

Směry a osobnosti

Antika

  • Platón- podle něj by bylo ideální uspořádání státu, kdyby v čele byli ti nejmoudřejší- filosofové
  • Aristoteles- člověka charakterizoval jako tvora společenského „Zoon politikon“

Středověk

Filosofie byla spjata s křesťanstvím, 3 vrstvy (církev, šlechta, poddaní)

Renesance

Vznikla nová vrstva měšťanstva, v 19. Století vznikla sociologie- zakladatelé zakládají společnost jako celek

19.Století

August Comte

  • Představitel pozitivismu: směr, který zdůrazňoval fakta, odmítal úvahy. Jediná metoda pravdivého poznání je skutečnost.
  • Sociologii rozdělil:
  1. Sociální statika– rodina stát
  2. Sociální dynamika– postavení ženy v rodině, revoluce, pokrok
  • 3 stádia vývoje lidské společnosti:
  1. Stádium teologické- lidé všemu přiznávají božskou sílu, vše se děje podle vůle Boha
  2. Stádium metafyzické- lidé si konstruují rozumové teorie, např. fyziologické úvahy o fungování světa
  3. Stádium pozitivní- společnost má mířit k vědě a pokroku

 

Herbert Spencer

  • Ovlivněn Darwinismem (evoluce, přežije ten nejsilnější)
  • Podle něj sice nepřežívá nejsilnější, ale má vyšší postavení než ti slabší (tvrdí, že soužití slabších a silnějších je možné)
  • Společnost se vyvíjí a podléhá stejným zákonům jako přírodní vývoj- od jednodušších forem ke složitějším
  • Autor Evoluční teorie společnosti

Karl Marx

  • Ekonomika ovlivňuje společnost
  • Dvoutřídní systém společnosti
  • Dělnická proletariát
  • Buržoazie– kapitalisté (vyšší vrstva, měli soukromý majetek)
  • Tímto uspořádáním vzniká třídní boj- nutná revoluce- tím by měla nastat beztřídnost (všichni by si byli rovni)

Emile Dourkheim

  • Otázka co drží společnost pohromadě? = Kolektivní nevědomí (souhrn postojů, které jsou společné lidem ze stejné společnosti- jazyk, chování)
  • Dílo: Sebevražda

Max Weber

  • Zabýval se protestantskou etikou a duchem kapitalismu
  • Byrokracie= papírování

Sociologie 20. Století

  • Soustřeďuje se na výzkum konkrétních jevů
  • Frankfurtská škola- seskupení sociologů, navazovali na Karla Marxe a Sigmunda Freuda- kritizovali masovou kulturu a omezování jedinců
  • Erich Gromn- dílo Mít nebo být
  • Anthony Giddens- Sociologie
  • G. M. – zabýval se teorií sebevražd

Sociologický výzkum

  1. Fáze= PŘÍPRAVNÁ FÁZE
  • Analýza a definice problému, studium literatury
  • Formulace hypotézy: má větnou konstrukci, předpokládá, že jedna činnost lidského chování způsobí něco jiného. Hypotéza musí být ověřitelná, vyhodnotitelná.
  • Příčina -> Výsledek
  • Typy:
  1. Nezávislá (Spouštěč)
  2. Závislá (výsledek působení)
  • Př. Děti věřících rodičů (nezávislá), chodí častěji do kostela (závislá)
  1. Fáze= SBĚR DAT
    1. Dotazník– hlubší analýza, ze začátku lehčí dotazy
  • Otázky otevřené- odpověď vlastními slovy
  • Otázky uzavřené- výčet možností a, b, c
  • Filtr- zužuje se výběr při odpovědi NE
  • Faktor lži- ptají se stejným způsobem na to samé- ověřují, zda tázaný lže
  • Extrospekce- zúčastnění pozorování- výzkumník se zapojí
  • Hawthornský efekt- zkreslený efekt, pozorovaný se chová lépe, než jaký doopravdy je, protože ví, že je účastí experimentu
  • Experiment(Milgramův experiment, stanfordský vězeňský experiment)
    • Sociodrama– lidem jsou rozdány role, postavíme je před problém a sledujeme dění
    • Sociometrie– metoda, která řeší interpersonální vztahy ve skupině (sympatie, antipatie), používá se při narušení vztahů, zakladatelem byl Jákob Moreno
  1. Anketa- rychlý zdroj informací

Data zjištěna výzkumem musí splňovat tyto požadavky:

  1. Reprezentativa- data se musí týkat pouze výběru lidí, kterých se daný problém týká
  2. Validita- přiměřenost, bezchybnost
  3. Verifikace- data musí být ověřitelná

Rodina

= primární, neformální, malá, členská skupina

Dělí se:

  1. Velkorodina- příbuzenstvo, více generační
  2. Nukleární skupina- dvougenerační (nahradila tu více generační)

Funkce rodiny: bezpečí, opora, reprodukce, výchova. Když není jedna z těchto podmínek splněna, rodina je dysfunkční

Příbuzenství:

  1. Pokrevní
  2. Afinitní (příbuzenství sňatkem)- švagr, manželé, tchýně, snaha, zeť

Manželství: právní vztah muže a ženy

  • Polygamie: jeden muž + více žen
  • Polyandrie: jedna žena + více mužů

Krize rodiny:

  • odkládání mateřství na pozdější dobu- klesá míra porodnosti
  • Singles: „dobrovolná nepárovost“, užívají si život, protože jsou dobře zajištěni
  • Rozvodovost
    • Důvody: příliš brzké manželství, život ve městě, dlouhodobá nezaměstnanost, rodiče jsou rozvedení- dědičnost, literární názory, hodně peněz (časová vytíženost) X málo peněz (finanční problémy se přenesou i do osobních)

Alternativy k manželství

  1. Registrované partnerství
  2. Kohabitace- styk bez sňatku, ale žijí spolu, popřípadě mají děti
  3. Singles- užívají si život, jsou dobře zajištěni
  4. Izraelské kibucy- komunity lidí, kteří společně žijí, vychovávají a hospodaří

 

Kultura

= od zvířat se lidská společnost odlišuje, že vytvoří lidskou kulturu.

Kultura= komplexní jev, vše co není přírodního původu, jak člověk předělal přírodu (např. park)

Tvoří ji:

  • Materiální kultura- hmotná část, výtvory člověka
  • Duchovní kultura- Náboženství, filosofie
  • Normativní kultura- zákony, morálka, právo

Znaky:

Je naučitelná

Dynamická- neustále se vyvíjí

Přizpůsobivá= adaptivní (přizpůsobí se přírodním podmínkám)

Je sdílná- všichni ve společnosti

Má svůj znak

 

Akulturace

= zkulturnění

  • Proces učení se o kultuře
  • Není vrozená- musíme se ji naučit
  • Každá společnost vytváří vlastní kulturu= odráží zájmy a potřeby, musíme se přizpůsobit

Kulturní prvky

  • Hodnota= ovlivňuje motivaci (zdraví, vzdělání)
  • Normy= návod, který nám pomáhá rozlišit kultury od sebe
  • Zvyky= ustálené vzory chování (narozeniny- dort)
  • Obyčeje= zvyky, které jsou typické jen pro jednu oblast (císařský den)
  • Rituály= opakované činnosti, události. Cílem je udržet skupinu (velikonoce, vánoce, svatba), ale je to brzda pokroku
  • Jazyk= nejuspořádanější část kultury, mluvené a psané slovo, nositel kultury

Vztah mezi kulturami

  • Každý společnost má dominantní kulturu, která není stejná, stále se vyvíjí
  • Subkultura= vznik ve 40. letech 20. Století
    • Skupina v rámci jedné kultury, která má odlišné normy a hodnoty
    • Tvoří ji mladí lidé, kteří nesouhlasí s kulturou, chtějí vytvořit něco nového (je to hlavně spojeno s hudbou)
  • Generace X= mladí lidé na přelomu tisíciletí, nechtěli nic měnit, chtějí být jako rodiče
  • Generace Y= technická generace, často vyvíjí pokrok (počítače)
  • Kontrakultura= skupina, která chce zničit kulturu. Jsou programově opoziční kultura, často na pokraji společnosti

2 pohledy na kulturu

  1. Kulturní relativismus= připouští existenci více vzájemných rovnocenných kultur. Žádnou nevyryhuje, všechny toleruje.
  2. Kulturní etnocentrismus (univerzalismus)

= Existence norem, které by měly platit všude

Tendence poměřovat jinou kulturu prostřednictvím vlastní kultury. Pocit, že vlastní kultura je nejlepší.

Masová kultura

= kultura, která je určena masám a všem vrstvám

=souhrn informací zprostředkovávaných masovými médii tak, aby je mohl snadno konzumovat co nejširší okruh příjemců.

Masmedia= je jimi šířená masová kultura, rychle šíří informace

Předpoklady pro vznik masové kultury

  • Pokrok- rychlé šíření informací
  • Vzdělanost
  • Volný čas
+
Srozumitelnost

Odpočinek, relaxace

Zábava

Rychlý zdroj informací

Nízký vkus

Nenáročná témata

Zezábavňování i vážných témat

Informace vytržené z kontextu

Kýč

= souvisí s masovou kulturou

= Je to laciný produkt napodobující umění, vyvolává pozitivní emoce. Vyskytují se sakrální motivy. Objevuje se v reklamách

  • „Kitschen“- pojem, který znamená rychle a lacině prodávat
  • „Sketch“- Skica, estetický méněcenný produkt

Multikulturalismus

=Soužití různých kultur na jednom území

= vzniká v důsledku migračních procesů. Vedle sebe můžou žít různé kultury.

  • Například v New Yorku existuje tzv. „Tavící kotel“- mnoho kultur na jednom území.
  • Jedinci jsou politicky jednotní, ale kulturně odlišní.
  • Předpokladem multikulturalismu je tolerance

Střet kultur

  1. Konflikt
  2. Asimilace- nové obyvatelstvo se přizpůsobuje původnímu

Výhody- jedna kultura může tu druhou inspirovat.

Rozdíl mezi masovou kulturou a multikulturalismem: Masová kultura je stejná pro všechny, je pro hodně lidí, tvoří celek.

Normy a hodnoty

= tvoří kulturu

NORMA= pravidlo zvyklostí, to co je normální a správné. Za porušení se trestá, za splnění nic (je to normální)

  • Může být psaná (kodifikovaná, zákonná)
  • Nepsaná- etiketa, pozdravy

Sociální kontrola= společnost hlídající naše chování (například chování na vesnici)

HODNOTY= něco žádoucího, čeho bychom chtěli dosáhnout (vzdělání, finanční zabezpečení, rodina)

  • Hodnotový žebříček: hierarchické uspořádání hodnot (hodnotová orientace člověka)

Deviace

= odklon od norem. Narušují soudržnost

  • Jednání proti normám, které převládají
  • Jev sociální patologie
  • Teorie racionální volby= Je to rozhodnutí jedince, že bude porušovat normy
  • Je naučena v procesu socializace, je to důsledek výchovy
  • „Teorie nálepkování“(= etiketizační teorie)- někteří lidé podle předsudků dávají ostatním „nálepky“= hodnotí je, jestli jsou devianti nebo ne- > ti, kteří jsou hodnoceni se začínají chovat podle té nálepky

Deviace elit (= deviace bílých límečků, těch nejvyšších vrstev)

  • Korupce, daňové úniky, finanční podvody

Sedm smrtelných hříchů

  • Papež Řehoř I. Veliký
  • Pýcha, lakomství, nestřídmost, lenost, hněv, závist, smilstvo

Sedm novodobých hříchů

  • Rasismus, předsudky a netolerance, alkoholismus, terorismus, domácí násilí, šikana, neplacení daní, korupce

5 způsobů přijímání norem a hodnot

  • Robert Merton
  • Konformisté= lidé, kteří se podřizují skupině, jejich normám a hodnotám, a potlačují vlastní názor. Sdílí stejné normy a hodnoty a plní je legální cestou (drží se norem, chtějí dosáhnout hodnot)
  • Inovátoři= usilují o zcelaoriginální přístup k řešení problému. Uznávají hodnoty, ale jednají nelegálně
  • Ritualisté= neuznávají hodnoty, ale nejednají nelegálně. Podřizují se normám (vykonávání nudní práce, která nikdy nepovede k vzestupu)
  • Unikající= jsou to alkoholici, narkomani. Neuznávají normy, jednají nelegálně.
  • Rebelové= Odmítají normy i hodnoty, ale chtějí je nahradit něčím novým
HODNOTY NORMY
Konformisté + +
Inovátoři +
Ritualisté +
Unikající
Rebelové + – +-