LITERATURA 2.POLOVINY 20. STOLETÍ
- Světovou literaturu ovlivnila 2. Světová válka
- Východ: válečná vyprávění se soustředila na vrcholné scény, hromadné vraždění vojáků / západ: střízlivé a nepatetické líčení válečných scén – daleko působivější, člověk degenerovaný se svými pudy, rozbor psychiky jedince, literatura byla mnohem drastičtější a naturalističtější
- Autoři překročili jisté tabu a na válku se dívali pod jiným úhlem – vznik ostře satirických a humoristických románů
- Krize v mezilidských vztazích – ztráta schopnosti komunikace, pocity ohrožení, odcizení, úzkosti
- V důsledku společenských krizí vzniká snaha distancovat se od těch nahoře, určité skupiny revoltují proti systému, nerespektování konvencí – beatníci
- Formální experimenty – nový román
- Literatura znovu objevuje staré mýty, legendy, příběhy z minulosti – magický realismus
- Rozmach populární literatury – autor sází na osvědčené postupy
- Velkou roli hraje reklama
- Mizí hranice mezi vysokým a nízkým uměním – kýč není tolik odmítán
- Francouzský nový román
- nový typ románu, který se objevil ve Francii 1950
- antiromán, objektivní román
- odmítavý postoj k tradičnímu románu 19.století, zejména Balzakovskému typu (společenský román)
- umělecké schéma klasického románu se přežilo a příběh jako takový není schopen obsáhnout nové vztahy ve světě
- útočí proti ději a proti postavě
- popis jevů bez časové chronologie – nesnadná orientace v čase
- není konkrétní vševědoucí vypravěč
- jedna situace je nahlížena z různých pohledů různých postav
- postavy jsou nezřetelné, tápající, bez psychické motivace – pojmenovány zájmeny ona, on
- detektivní témata, motivy bloudění
- experimentování s jazykem
- příznačné obrazy – zrcadlo, systém barev, geometrických útvarů, dialogy s mnoha zámlkami, tečkami
- hlásí se k odkazu Dostojevského, Kafky, Prousta
(N.Sarautová – Tropismy, Michel Butor, M. Durasová, Rob Grillet – Gumy, Loni v Marienbadu)
- OULIPO
- Zkratka z francouzských slov „Uvroár de literatur potencioéle“ – Dílna potenciální literatury
- Vznik 1960, Reymond Qeneau – Tuhá zima
- V textu vynechávali písmena, četli je obráceně
- Postup koláže, montáže, ready made
- Předchůdci: 16.století, velcí rétorikové
- (I.Calvino, M.Duchamp)
Tuhá zima
- Hlavní postava Bernard, který se léčí ze svého zranění z války (nemocná noha), dějištěm je Francie – La Havre
- Má výstřední názory na válku, které nejsou přijímány jeho známými
- Provolává slávu Německu a válce
- Je zatrpklý a žije sám, manželku ztratil při požáru v divadle
- Odehrává se za 1.světové války
- Na druhou stranu je velmi citlivý – vroucně miluje Angličanku Helenu, která zahyne a maou holčičku Anette, která je do něj platonicky zamilována
- Nakonec si bere starší sestru Anette – Magdu z nižší dělnické třídy, ale stejně nakonec odchází do války
- Symboly zimy – období, kdy vše pomalu umírá – manželka, Helena, Fréderik, kterého Bernard udal coby tajného agenta
- Beatníci
- Skupina amerických básníků a prozaiků kolem roku 1960 často spojených s hnutím hippies, které beatnici předcházeli a inspirovali
- Volně se potulovali po Americe, experimenty s drogami, happeningy, ovlivněni jazzem
- Hledání vnitřní svobody, vysmívali se vyšším hodnotám a autoritám
- Nesouhlas s establishmentem – vliv na underground
- Hlavní mluvčí: Allan Ginsberg – Vytí
- Moderní forma vzdoru jako romantici, prokletí básníci, buřiči
- Stavěli se proti konzumní společnosti, kde je hodnota člověka vyjádřena majetkem a postavením
(J.Kerouac – Na cestě, C.Bukowski, Václav Hrabě)
- Rozhněvaní mladí muži
- Anglická literární skupina – 1960
- Pod vlivem amerických beatniků
- Revolta mládeže
- Kritika konzumní společnosti, anglického konzervatismu
- Mladý hrdina odmítá zahájit kariéru – nakonec splyne se společností a stane se tak součástí systému, kterým opovrhoval (sňatek s dívkou z vyšších kruhů)
- Na rozdíl od beatniků se netoulali a nebrali drogy
- (Golding – Pán much, Osbourne – Ohlédni se v hněvu, Amis – Šťastný Jim)
- Neorealismus
- Umělecký směr v Itálii – 1950
- Návrat k realistické tradici – pravdivé vylíčení poválečné Itálie
- Každodenní život prostých lidí
- Dokumentárnost a hodnověrnost
- Deníky, memoáry
- Alberto Moravia – Horalka, Římanka
- Carlo Levi
- Režiséři: Luchino Visconti, Vittorio de Sica
- Magický realismus
- 1950, latinskoamerická proza
- V zemích, kde je silná tradice mytologie – Kolumbie, Argentina, Kuba, Brazílie
- Prolínání dvou světů – vlastní vyprávění spisovatele a svět magický, mytologický, fantazijní
- (Garcia Marquéz, Luis Borghes)