Česká moderna a expresionismus

Česká moderna

  • Umělecké směry konce 19.století
  • Důraz na umělecký subjekt, osobitost, stály v opozici proti současné společnosti
  • Příslušníci let devadesátých: Machar, Šalda, Sova, Březina
  • Nezávislost tvůrčí osoby, právo za svobodný literární projev a kritický soud
  • Individualismus, rozchod s vládnoucí politikou
  • Navazovali na Borovského a Nerudu
  • Moderní svět = svět bez Boha
  • Člověk je ve světě sám
  • Konec mimeze- už nelze napodobovat, bude se vytvářet
  • Krása není postavena jako ideál, vnímání oškliva
  • Pocity konce století
  • Literární kritika – opora spisovatelů
  • Machar –Confiteor, Zde by měly kvést růže, Magdalena

Expresionismus

  • Polovina 20.století, německý směr
  • Objevil se nejprve v malířství jako opozice proti naturalismus a impresionismu
  • Umění má být výrazem autorových citových reakcí na jeho intuitivní prožitek skutečnosti
  • Vyjadřuje pocity tísně a úzkosti vyvolané představami, že je člověk ztracen v odlidštělém světě
  • Představitelé: Brecht, G. Trakl, Alfred Doblin – Berlín, Alexandrovo náměstí, Josef Čapek- Země mnoha jmen, J. Durych, valdštejnské triologie – Bloudění, Rekviem, Sedmikráska, L.Klíma, V.Vančura, F.Kafka, J. Váchal
  • Proti měšťáctví – princip české moderny
  • Proti impresionismu, naturalismu – moc subjektivní
  • Reakce na civilizační krizi po 1.světové válce
  • Ovlivnil počátky fauvismu – Francie, počátek 20.století
  • Poesie: posílen rytmus, emocionalita/ proza: příběh osamělého člověka, silná psychologizace
  • Poezie: G.Trakl, T.S.Elliot, F.G.Lorca; proza: F.Kafka; drama: T.Williams

Bohuslav Reynek – Rybí šupiny

  • Básně v proze, expresionistická sbírka, ryba – symbol křesťanů
  • Biblické motivy
  • Šupiny – čistota, nevinnost – symbolizmus
  • Lyrický subjekt, vnitřní monolog, blízký vztah k přírodě, symbolika barev, vzpomínky, sny, metafory – surrealismus
  • Vitalismus – impresionismus, odkazy k elegii, podobenství, archaický jazyk, ilustrace J. Čapka

Bohuslav Reynek- Rty a zuby

  • Básně v proze, experimentování, biblické motivy
  • Básně o smutku a zániku
  • Odkazy k Bibli, bohu, křesťanství – křesťanská literatura

Josef Váchal- Krvavý román

  • Brakový žánr 19.století, parodie na žánr krvavého románu, ironizuje moderní umění a komunismus
  • Secese, dekadence, expresionismus
  • Genologická studie o černém krvavém románu a pokus o žánrově čistý krvavý román
  • Postavy: zkažená jeptiška, tajný král, chlípný mnich
  • Satirický a groteskní román
  • Narušuje výklad několika exkurzy – vzpomínky
  • Několik fantasmagorických krváků

Bratři Čapkové – Krakonošova zahrada

  • Sbírka povídek, úvah, aforismů, filosofických teorií
  • Nádherné prostředí Úpy vs. továrny, dělnická třída, neřest
  • Autobiografická předmluva, německé výrazy
  • Vzpomínky na malebný kraj v Podkrkonoší, v Malých Svatoňovicích, sbírku napsali v 18ti letech
  • Touha po lásce jakožto základu lidského života

Josef Čapek – Země mnoha jmen

  • Hra o 3 dějstvích a proměně, drama
  • Fantastická literatura: Shelley Frankenstein, Poe, Swift
  • Satirická dramatická alegorie představující určité mravní pojmy na zástupcích hmyzí říše
  • Zobrazení lidských nectností – faleš, sobectví, povrchnost
  • 2 možné konce – F.Langer – Periferie

Karel Čapek – Hordubal

  • noetická triologie – Hordubal, Povětroň, Obyčejný život – gnoseologie, věda o poznání
  • novela a zároveň i ústřední postava díla – eponymní
  • deziluze, milostné zklamání, vražda, skepse

Vladimír Holan – Blouznivý vějíř

  • intelektuálně náročná reflexivní a meditativní poezie, imaginativní obrazy
  • pravidelný veršovaný rytmus (jamb)
  • expresivnost – vystihuje náladu, dojem
  • žertovný ton, gradace
  • báseň v proze – Nezval, Reynek, Deml, Hlaváček, Vrchlický