Česká moderna
- Umělecké směry konce 19.století
- Důraz na umělecký subjekt, osobitost, stály v opozici proti současné společnosti
- Příslušníci let devadesátých: Machar, Šalda, Sova, Březina
- Nezávislost tvůrčí osoby, právo za svobodný literární projev a kritický soud
- Individualismus, rozchod s vládnoucí politikou
- Navazovali na Borovského a Nerudu
- Moderní svět = svět bez Boha
- Člověk je ve světě sám
- Konec mimeze- už nelze napodobovat, bude se vytvářet
- Krása není postavena jako ideál, vnímání oškliva
- Pocity konce století
- Literární kritika – opora spisovatelů
- Machar –Confiteor, Zde by měly kvést růže, Magdalena
Expresionismus
- Polovina 20.století, německý směr
- Objevil se nejprve v malířství jako opozice proti naturalismus a impresionismu
- Umění má být výrazem autorových citových reakcí na jeho intuitivní prožitek skutečnosti
- Vyjadřuje pocity tísně a úzkosti vyvolané představami, že je člověk ztracen v odlidštělém světě
- Představitelé: Brecht, G. Trakl, Alfred Doblin – Berlín, Alexandrovo náměstí, Josef Čapek- Země mnoha jmen, J. Durych, valdštejnské triologie – Bloudění, Rekviem, Sedmikráska, L.Klíma, V.Vančura, F.Kafka, J. Váchal
- Proti měšťáctví – princip české moderny
- Proti impresionismu, naturalismu – moc subjektivní
- Reakce na civilizační krizi po 1.světové válce
- Ovlivnil počátky fauvismu – Francie, počátek 20.století
- Poesie: posílen rytmus, emocionalita/ proza: příběh osamělého člověka, silná psychologizace
- Poezie: G.Trakl, T.S.Elliot, F.G.Lorca; proza: F.Kafka; drama: T.Williams
Bohuslav Reynek – Rybí šupiny
- Básně v proze, expresionistická sbírka, ryba – symbol křesťanů
- Biblické motivy
- Šupiny – čistota, nevinnost – symbolizmus
- Lyrický subjekt, vnitřní monolog, blízký vztah k přírodě, symbolika barev, vzpomínky, sny, metafory – surrealismus
- Vitalismus – impresionismus, odkazy k elegii, podobenství, archaický jazyk, ilustrace J. Čapka
Bohuslav Reynek- Rty a zuby
- Básně v proze, experimentování, biblické motivy
- Básně o smutku a zániku
- Odkazy k Bibli, bohu, křesťanství – křesťanská literatura
Josef Váchal- Krvavý román
- Brakový žánr 19.století, parodie na žánr krvavého románu, ironizuje moderní umění a komunismus
- Secese, dekadence, expresionismus
- Genologická studie o černém krvavém románu a pokus o žánrově čistý krvavý román
- Postavy: zkažená jeptiška, tajný král, chlípný mnich
- Satirický a groteskní román
- Narušuje výklad několika exkurzy – vzpomínky
- Několik fantasmagorických krváků
Bratři Čapkové – Krakonošova zahrada
- Sbírka povídek, úvah, aforismů, filosofických teorií
- Nádherné prostředí Úpy vs. továrny, dělnická třída, neřest
- Autobiografická předmluva, německé výrazy
- Vzpomínky na malebný kraj v Podkrkonoší, v Malých Svatoňovicích, sbírku napsali v 18ti letech
- Touha po lásce jakožto základu lidského života
Josef Čapek – Země mnoha jmen
- Hra o 3 dějstvích a proměně, drama
- Fantastická literatura: Shelley Frankenstein, Poe, Swift
- Satirická dramatická alegorie představující určité mravní pojmy na zástupcích hmyzí říše
- Zobrazení lidských nectností – faleš, sobectví, povrchnost
- 2 možné konce – F.Langer – Periferie
Karel Čapek – Hordubal
- noetická triologie – Hordubal, Povětroň, Obyčejný život – gnoseologie, věda o poznání
- novela a zároveň i ústřední postava díla – eponymní
- deziluze, milostné zklamání, vražda, skepse
Vladimír Holan – Blouznivý vějíř
- intelektuálně náročná reflexivní a meditativní poezie, imaginativní obrazy
- pravidelný veršovaný rytmus (jamb)
- expresivnost – vystihuje náladu, dojem
- žertovný ton, gradace
- báseň v proze – Nezval, Reynek, Deml, Hlaváček, Vrchlický