SVĚTOVÝ ROMANTISMUS:
- Rozvíjel se v 1. polovině 19. století
- REVOLUCE – vliv na autory
- Rozvoj lyrické (NEDĚJOVÉ) poezie, lyricko-epické žánry
- Převažují emoce a city nad racionalitou
- Díla mají často motivy milostných vztahů (Román v dopisech)
- Nešťastná – smrt, manželství, nerovnost
Charakteristické znaky ROMANTISMU:
- Konflikt mezi vnitřním a vnějším – reálným – světem
- HLAVNÍ HRDINA:
- Splývá s autorem – osamělý, nešťastný
- Bouří se proti společnosti – vnitřní rozervanost
- Autoři nenapodobují žádné klasické vzory
- Důležitý prvek PŘÍRODY (odpovídá vnitřního stavu)
Oscar Wilde, bratři Grimmové, Victor Hugo
Psal v období ČESKÉHO ROMANTISMU:
- V období FÁZE NÁRONÍHO OBROZENÍ – dovršení
- Čechy součástí Rakouska-Uherska → poněmčování
- Čeština byla jazykem veřejného života (úřední – Němčina)
- → NÁRODNÍ OBROZENÍ – obnova češtiny, české kultury
- (Nábytek – Biedermeier)
- V literatuře rozvoj malých forem = POVÍDKY
- LITERATURA: funkce ESTETICKÁ nebo VÝCHOVNÁ (vlastenecká)
- Ve 30. letech rozdělení na 2 linie:
- POZITIVNĚ VLASTENECKÁ:
- Josef Kajetán TYL – díla působí výchovně
- ROMANTICKO-PROTESTNÍ:
- Karel Hynek MÁCHA, Karel Jaromír ERBEN
- Bouří se proti společnosti – díla nevychovávají
- POZITIVNĚ VLASTENECKÁ:
Karel Jaromír ERBEN:
- Žil v Podkrkonoší
- Vystudoval práva a filosofii – přítel s Karlem Hynkem Máchou, Františkem Palackým
- Pracoval jako archivář → vliv na sbírku Kytice
- Spolupracoval na Riegrově naučném slovníku (= první česká encyklopedie)
- Zemřela mu manželka a děti
- Sbíral českou lidovou slovesnost
DALŠÍ DÍLA:
- Sto prostonárodních pohádek a pověstí slovanských v nářečích původních
- Pohádky: Tři zlaté vlasy děda Vševěda, Pták Ohnivák a liška Ryška, Dlouhý, široký a bystrozraký
- Historická díla: Na hřbitově, Tulák
KYTICE:
Literární druh: Lyricko-epická skladba
Literární žánr: sbírka balad
- BALADA = Příběh s pochmurným dějem a špatným/tragickým koncem
- Původně založené na lidových pověrách (ve 20. století se sociálním kontextem)
Forma: poezie
JAZYK:
- Spisovný, knižní jazyk – zastaralý (archaismy)
- Neslovesné věty bez spojek → rychlejší spád děje + dramatičnost
- Zvukomalba, personifikace, metafory
- Mystičnost (pohádkové, kouzelné prvky)
Vypravěč: vnější nezávislý pozorovatel → er-forma
- X střídání s přímou řečí
POSTAVY:
- Většinou ženy (matka, dcera, syn,…)
- Pohádkové, nadpřirozené bytosti – Polednice, vodník,…
BALADY:
- Kytice: úvodní báseň, přání, aby se sbírka líbila všem Slovanům
- Poklad: porušení vztahu matka-dcera kvůli penězům
- Svatební košile: lpění na mrtvém
- Polednice: porušení vztahu matka-syn
- Zlatý kolovrat: kouzelné předměty, dobro zvítězí nad zlem
- Štědrý den: člověk nemá chtít znát svou budoucnost
- Lilie: dokončena dodatečně
- Holoubek
- Záhořovo lože: Záhoř – zločinec, musel se kát, aby mu bylo odpuštěno
- Vodník: dcera neuposlechla matku, vydala se za vodníkem, potřetí nepřišla → vodník zabije jejich dítě
- Vrba: matka se vměšuje do manželství dcery → dcera se promění ve vrbu
- Dceřina kletba: porušení vztahu matka-dcera
- Věštkyně
HLAVNÍ MYŠLENKA:
- Připomenutí morálních zásad
- Překonat lze pouze pokáním, odpuštěním, láskou
- Zodpovědnost za činy → přichází trest
- Připomenutí lidové slovesnosti – staré lidové pověry
Na sbírce Kytice pracoval Karel Jaromír Erben 20 let
Chtěl díky baladám promlouvat k dalším generacím
PŘIJETÍ DÍLA:
- Považováno za vlastenecké → kladně přijato, vnímáno pozitivně
- Pozitivní vnímání i kritikou
Ovlivnění podoby moderních balad – Jan Neruda, Jaroslav Vrchlický, Petr Bezruč, Jiří Walker – sociální tématika
ISPIRACE:
- Antonín Dvořák – opera: Rusalka, Zdeněk Fibich – Melodram: Vodník
- Parodie v divadle Semafor (Polednice)
- Film Kytice – 7 zfilmovaných balad