- Obecná psychologie
Determinace lidské psychiky
dělí se na:
- VNITŘNÍ→genetika, půdy, NS, hormonální soustava
- VNĚJŠÍ→prostředí výchova, společnost
směry:
- ENVIROMENTALSITICKÉ
-zdůrazňuje vliv prostředí
-vnější faktory
-přeceňuje učení→behavariosmius - NATIVISTICKÉ
-přeceňuje význam vrozených dispozicí - INTERKCIONISTICKÉ
-respektuje dědičnost i prostředí
1)Biologická determinace lidské psychiky
a)činnost nervové soustavy
- z periferních nerv. systému a centrální nervová soustava
- lateralita = převaha jedné část těla i nad druhou
- Brocovo centrum = oblast, kde se tvoří řeč
- Wernicovo centrum = oblast pro porozumění řeči
b)činnost hormonální soustavy
- nejdůležitější Testosteron-muži a Estrogen a progesteron u žen
- vylučovány žlázami s vnitřní sekrecí rovnou do krve
- větší vylučovaní v době puberty a menopauzy
c)vliv genetiky a dědičné vybavenosti
-náš temperament, IQ, sex. orientace, dědičné choroby jsou ovlivněny geneticky
d)půdy
=instinkty, společné všem lidem a organismům
dělí se na:
- Půdy zaměřené na zachovaní druhu
- Rodičovské
- Zaměřené na zachovaní jedince
-půd obživný
-půd sebezáchovy
e)reflexy
reakce našeho organismu na určitý podnět
- Vrozené(nepodmíněné)
-sací, polykací, vylučovaní reflex - Naučené (podmíněné)
2)Sociální determinace lidské psychiky
→působí na nás sociální činitelé
- Malá sociální skupina = rodina
- Sociální vrstva = kamarádi…
- celá společnost
Psychické procesy:
- Kognitivní (vnímání, paměť, myšlení, řeč, představivost, učení), emocionální (emoce), motivační (vůle, pozornost)
- Kognitivní procesy:
získávání informací z vnějšího světa
VNÍMÁNÍ (percepce):
- přijímání informací z okolí (zachycení podnětů, které v daný okamžik působí na naše smysly)
- zrakové, sluchové, hmatové, chuťové a pohybové
VJEM= výsledek vnímán
POČITEK= jedna vlastnost jevu
→vidím kytku (vjem) kytka je zelená (počitek)
Zákonitosti vnímání(geštalt):
formuloval Max Werthermr
Figura=to co vnímáme
Pozadí=to co nepozorujeme a není pro nás důležité
- výběrovost vnímání
- zákon společného osudu=jako figuru vnímáme podněty, které se pohybují stejným směrem
- zákon blízkosti- jako celek vnímáme vjemy, které jsou blízko sebe
- uzavřenosti – jako celek vnímáme věci, které jsou ohraničeny
- podobnosti- podobné prvky řadí k sobě a vytváříme z nich celek
Vnímáme díky analyzátorům → receptor → dostředivá dráha → CNS
Druhy vnímání:
- sluchové vnímání
- zrakové vnímání
- čichové vnímání
7 vůně : kafr, pižmo, květ, kořeněná vůně, éterická vůně, čpavý pach, hnilobný pach - chuťové vnímání
slaná, hořká, sladká, kyselá - pohybové vnímání
- vnímání dotyku
- hmatové vnímání
během vnímání proces adaptace
MYŠLENÍ A ŘEČ:
- proces, kterým zpracováváme informace z okolí
- MYŠLENÍ KONKRÉTNÍ
-manipulace s vjemy - MYŠLENÍ NÁZORNÉ
-pracuje s vizuálními představami - MYŠLENÍ ABSTRAKTNÍ
-pracuje se symboly a s tím, co si nelze představit
základní jednotkou myšlení je POJEM=vystižení podstatných znaků
SOUD=vzniká spojováním POJMŮ
ÚSUDEK=vzniká spojováním SOUDŮ
Myšlenkové operace:
- Indukce= od konkrétního k obecnému
- Dedukce= od obecného ke konkrétnímu
- Syntéza = slučování
- Srovnávání= podobnosti a rozdíly
- Abstrakce=schopnost vidět podstatné vlastnosti a znaky předmětu
- Analogie=využívání poznatků, které již znám
Řešení problémů:
problém=člověk chce něčeho dosáhnout, ale nezná způsob, jak toho dosáhnout
proces řešení problémů
proces řešení problémů
- setkání se s problémem
- příprava řešení problému
- vlastní proces řešení
-strategie pokus x omyl
-algoritmus=ustálené řešení problému
-heuristika=vytvoření nového způsobu řešení
Nalezení řešení problémů x problém nelze řešit
- divergentní= tvořivé, snažíme se najít nová řešení
- konvergentní= ustálené, využíváme stejné postupy
Řeč= nástroj myšlení slouží k dorozumívaní
jazyk=systém řečí
největšího působení se musí dosáhnout v raném věku a člověk má předpoklady, aby se jí naučil
forma řeči:
- vnitřní
- vnější
-mluvená
-psaná
PŘEDSTAVIVOST:
= schopnost vědomí vyvolat si obraz předmětu nebo děje, který v současné době nevidí, ale vnímal ho v minulosti
- vjem (to, co vidíme) x představa (je mlhavá, každý člověk ji má jinou)
- představa je rozostřená a má méně detailů
Druhy představ:
- Fantazijní (čtení knížky)
-představy, které o něco obohatíme - Vzpomínková
-reprodukce toho co jsme viděli
funkce:
- most mezi budoucností a minulostí
- kompenzační význam
- umění
Druhy fantazií:
- Rekonstrukční (vybavení si něčeho, co jsme viděli)
- Tvořivá (vymýšlení si něčeho nového)
- Bdělé snění
Typy fantazií:
- Vizuální
- Sluchová
- Kinestetická (sport, tanec)
PAMĚŤ:
= schopnost CNS uchovávat informace o předchozích zkušenostech k pozdějšímu využití
Fáze paměťového procesu:
- Vštěpování
- úmyslné X neúmyslné
- Uchování
- uchováno v dlouhodobé paměti
- x zapomínání = buď si vůbec nevzpomeneme a nebo si vzpomeneme špatně
- Vybavení
- Znovu poznání= rozpoznání podnětů (vzpomenutí si na něj) při přímém kontaktu
- Reprodukce= věci si vybavím na základě dřívější zkušenosti
Druhy paměti:
- Krátkodobá= udržení informací 15- 30 sekund, kapacita +- 7 věcí
- Dlouhodobá=informace uchovány i třeba po celý život (významné vzpomínky, důležitá fakta a informace)
naši paměť ovlivňuje IQ, spánek, opakovaní, motivace, zájem
UČENÍ:
= obohacení vlastní zkušenosti, vše, co není vrozené → získávání vědomostí, dovedností, forem chování, návyků
Vědomosti= soustava představ a pojmů, které jsme se naučili
Dovednosti= předpoklady
- Senzomotorické – kreslení, psaní
- Rozumové – logické úlohy, pravidla
- Sociální
Návyk – pobízí k určitému chování v určité situaci
- učení v užší slova smyslu = učení do školy, osvojení si vědomostí a poznatků
- učení v širším slova smyslu = nevědomé učení, každodenní činost, člověk se díky tomu dokáže přizpůsobit
Druhy učení:
- Podmiňováním – platí pro člověka i zvířata (I.P.Pavlov- objevil podmíněný reflex- metoda podmíněné slinné sekrece u psů)
- Pokus x omyl
- Nápodoba= imitace
- Senzomotorické = smyslově-pohybové, za pomocí slovní instrukce
- Verbální= typické pro člověka, založeno na vnímání slov
Činitelé ovlivňující učení:
- faktory související s jedincem – psychický a fyzický stav, nálada, vůle, motivace, aktivita při učení, vztah k látce
- faktory související se situací – denní režim, prostředí
- učební materiál – smysl, souvislosti
Poruchy učení:
- AD-HD=porucha sosutředění
- Dyslexie= porucha osvojení čtení
- Dysgrafie= porucha osvojení psaní
- Dyspinxie = porucha kreslení
- Dysortografie = porucha osvojení pravopisu
- Dyskarkolie = porucha osvojení matematických dovedností
- Motivační procesy
motivace x vůle
=vnitřní proces každého člověka směřující k cíly
motivy:
- vnější
-rodiče, odměna - vnitřní
-sami chceme = ideály
Vůle
schopnost, cílevědomost něčeho dosáhnout
slabá X silná
dá se vypracovat
POZORNOST:
= zaměřenost nebo soustředěnost na určitý objekt nebo děj, je to předpoklad vstupu smyslového vjemu do vědomí
projevuje se selekcí záměrnosti
může být vysoká a nízká
Typy pozornosti:
- Záměrná (člověk cíleně vnímá podnět)
- Bezděčná (člověk vnímá podnět bez úmyslu)
Vlastnosti pozornosti:
- koncentrace = jsme schopni regulovat pozornost jedním směrem
- selektivita
- distribuce pozornosti = schopnost rozdělovat pozornost mezi více informací
- virgilita = schopnost přenášet pozornost z jednoho objektu na druhý
- teracita = stálost/trvalost pozornosti v čase
- Emocionální procesy
vše co na nás působí zpracováváme i emocionálně
EMOCE:
= subjektivní zážitky, libosti x nelibosti, biologický proces
fuknce:
- regulační
- orientační
-pomáhají nám se orientovat
Znaky citů:
- nakažlivé, subjektivní, podmíněné naším temperamentem, , ambivalentní = současná existence dvou protikladných emocí, aktuální = odehrávají se bezprostředně, okamžitě, spontánní
Dělení podle jejich intenzity:
- Nálada (citový stav)= dlouhodobé, může ovlivnit zdravotní stav, nemusí mít konkrétní důvod
- Afekt (citová reakce) = krátkodobé, velmi silně prožívané, náročné na organismus, má určitý původ
3.Vášeň (citový vztah)= intenzivnější než nálada, ale méně než afekt, nejdlouhodobější, láska, nenávist
Dělení dle hlediska vývojového
- nižší city
-souvisí s uspokojováním potřeb
-strach, smutek, radost, hněv - vyšší city
-pouze u člověka
-morální-city pro hodnocení druhých lidí
-estetické-hodnocení něčeho jak je hezké
-intelektuální-touha po vzdělání
-socáílní = láska, nenávist