SVĚTOVÝ ROMANTISMUS:
- Rozvíjel se v 1. polovině 19. století
- REVOLUCE – vliv na autory
- Rozvoj lyrické (NEDĚJOVÉ) poezie, lyricko-epické žánry
- Převažují emoce a city nad racionalitou
- Díla mají často motivy milostných vztahů (Román v dopisech)
- Nešťastná – smrt, manželství, nerovnost
Charakteristické znaky ROMANTISMU:
- Konflikt mezi vnitřním a vnějším – reálným – světem, sen x skutečnost
- HLAVNÍ HRDINA:
- Splývá s autorem – osamělý, nešťastný
- Bouří se proti společnosti – vnitřní rozervanost
- Autoři nenapodobují žádné klasické vzory
- Důležitý prvek PŘÍRODY (odpovídá vnitřního stavu)
DALŠÍ AUTOŘI: Oscar WILDE, bratři GRIMMOVÉ, Victor HUGO
Psal v období ČESKÉHO ROMANTISMU:
- V období FÁZE NÁRONÍHO OBROZENÍ – dovršení (30. – 40. léta 19. století)
- Čechy součástí Rakouska-Uherska → poněmčování
- Čeština byla jazykem veřejného života (úřední – Němčina)
- → NÁRODNÍ OBROZENÍ – obnova češtiny, české kultury
- (Nábytek – Biedermeier)
- V literatuře rozvoj malých forem = POVÍDKY
- LITERATURA: funkce ESTETICKÁ nebo VÝCHOVNÁ (vlastenecká)
- Ve 30. letech rozdělení na 2 linie:
- POZITIVNĚ VLASTENECKÁ:
- Josef Kajetán TYL – díla působí výchovně
- ROMANTICKO-PROTESTNÍ:
- Karel Hynek MÁCHA, Karel Jaromír ERBEN
- Bouří se proti společnosti – díla nevychovávají
- POZITIVNĚ VLASTENECKÁ:
Josef Kajetán TYL:
- Spisovatel, dramatik, redaktor časopisu Květy
- Byl ovlivněn Václavem Kramériem KLICPEROU – bydlel u něj
- Láska k divadlu
- Člen kočovné divadelní společnosti
- Snaha o založení vlastní divadelní společnosti (nedostatek financí)
- Pseudonymy: Horský, Horník, Jan Vítek
- Tvořil převážně DRAMATA
Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka – fraška
- Hra se zpěvy – hudba: František Škroup → Kde domov můj (zlitověla → hymna)
Jiříkovo vidění, Lesní panna, Jan Hus, Žižka z Trocnova → vlastenecká témata
STRAKONICKÝ DUDÁK aneb Hody divých žen:
Literární druh: drama
Literární forma: próza
Literární žánr: komedie
Divadelní hra se zpěvy
- Skutečný svět prolínán s pohádkovými motivy (nadpřirozené bytosti, vlastnosti – kouzelné dudy)
Milostný námět – láska za cenu opuštění domova
Vlastenecké prvky:
- Český venkov, česká lidová hudba
VYJADŘOVACÍ PROSTŘEDKY:
- Spisovný jazyk – verše (víly), prvky obecné češtiny, přísloví, staročeské výrazy, obrazy, archaismy
- Kontrast mezi českým prostředím a cizinou (nesprávné skloňování, osoby,…
PŘIJETÍ DÍLA:
- Po premiéře se setkala s nadšením (projevy vlastenectví)
- Kladně ohodnotil například Karel Havlíček Borovský
POSTAVY:
- ŠVANDA: dudák, má rád Dorotku, pro peníze se vydá do světa, lehkomyslný, mění se v průběhu hry
- KALAFUNA: přátelský, veselá kopa, pomáhá Švandovi
- DOROTKA: odvážná, věrná, od rány – nebojí se říct, co si myslí, miluje Švandu
- VOCILKA: Všeználek, vychytralý, podvodník
- ROSSAVA: Švandova matka, divá žena (nadpřirozená bytost), miluje svého syna, ale nemůže mu to dát najevo
- PRINCEZNA: PALIČATÁ, TVRDOHLAVÁ, NEUMÍ PROHRÁVAT
INSPIRACE DÍLEM:
- Filmová adaptace – 1955 (Ladislav Pešek, Rudolf Hrušínský,…)