– Před:
Krize hospodářská
2. polovina 14. století
Poklesly ceny zemědělských produktů, vrostly ceny řemeslných výrobků
Ekonomická stagnace → devalvace pražských grošů
Morová epidemie 1380 → úbytek pracovních sil
o Krize sociální a politická
Rozpory nebo napětí mezi bohatými a chudými
Boje o moc a o majetek – panovník X šlechta nebo vyšší šlechta X nižší šlechta (zemané) nebo kupci X cechovní měšťané nebo sedláci X poddaní
Krize náboženská
Celá společnost proti církvi
Církev se chová jako nejbohatší feudál
Vlastní 1/3 půdy v Evropě
Mají kostely, kláštery
Bohatě se oblékají při bohoslužbách
Desátky, platby za křty, svatby, pohřby apod.
Odpustky – svatokupectví (odpustky za hříchy)
Jedli i ze zlatého nádobí
o → reformace = úsilí o nápravu církve – kritika církve od učenců a kazatelů
První reformátor: JOHN WYKLIF
Napravuje katolickou církev jako kazatel i jako profesor z Oxfordu
Přeložil bibli do angličtiny
Popíral božský původ papeže
Byl proti odpustkům
Sekularizace = zbavit církev světského majetku
Z jeho myšlenek vycházel Jan Hus
o Předchůdci Husovi
Mistři na univerzitě, významní kazatelé, většinou z Prahy
Matěj z Janova
Konrad Waldhauser
Jan Milíč z Kroměříže
Tomáš Štítný ze Štítného
Rozložení husitských sil
Husité Proti husitům
Umírnění husité
Praha – Staré Město – UMÍRNĚNÍ
– Nové Město – RADIKÁLOVÉ Papež a církev
Radikálové Zikmund
a) Chiliasté, Adamité Katolická šlechta
b) Táboři Katolická města (České Budějovice)
c) Orebité Bohatý městský patriciát
d) Severočeští husité Katolická Evropa
– Umírnění husité
o Husitské panstvo
o Část nižší šlechty
o Univerzitní mistři
o Městský patriciát (ne bohatí, běžní měšťané)
o Stojí proti církvi, chtějí nápravu církve, sekularizaci
– Radikálové
Stejný program jako umírnění, ale chtějí změnit celý systém
A) Chiliasté
Chilioi = 1000
První obyvatelé Tábor
Nejradikálnější
Žižka je označil za sektu
1421 je vyhodil z Tábora
Adamité – chodili nazí, měli mnoho žen → vyhozeny také
B) Táboři
První myšlenky o rovnosti lidí
Oslovovali se bratře, sestro
V čele Tábora stojí čtyři hejtmani
Tábor = vojenskopolitické společenství
Žižka vynikající vojevůdce
C) Orebité
Odešli z Tábora po Žižkově smrti
Truchlili po Žižkovi
D) Severočeští husité
– Přijímání pod obojí
→ Jakoubek ze Stříbra
o Propagoval rovnost před Bohem
o Husité se toho chytili
o Víno se pije z kalicha → kališníci = ultraquisté
– HUSITSKÉ REVOLUČNÍ HNUTÍ (HRH)
o 1. fáze
30. 7. 1419 – 1421
První pražská defenestrace
Nové Město pražské ovládli husité
Většina bohatých německých měšťanů brzy poté Prahu opustila
Radikálové (městská a venkovská chudina)
o 2. Fáze
1422 – 1434
Umírnění
Husitský program a Čáslavský sněm (1421)
• Jan Žižka
• 4 pražské artikuly
o Přijímání Kristovo těla v podobě vína
o
Křížové výpravy
• 1420 – křížové tažení proti Husitům
o Bitva u Bílé hoře – 1422
o Ústí nad Labem – 1426
o Bitva u Domažlic
Bitva u Sudoměře
• 1420
• Žižka proti pánům z Písku
• Taktika (vojáci se zabořili do bahna a husíté je pobili)
Spanilé jízdy (rejsy) + husitské manifesty ???
Husitský svaz
• Politické seskupení
o Táborité
o BAZILEJSKÝ KONCIL (1431)
Předseda je kardinál Čeza se Zikmundem
Jsou tam za katolíky proti husitům
Chtějí se domluvit s husity
Za husity tam přijede Prokop Holý – 1432 – zastávka v Chebu, potřeboval tam dojednat chebského soudce – 1433
• 4 artikuly, které chce prosadit
• Církev je nepřijmula odjel
Zbyli tam umírnění husité a katolíci skamarádili se
o 30. 5. 1437 – bitva u Lipan – Prokop Holý zemřel jako radikál, umírněné husitství vítězí
o Definitivní konec husitské revoluce
o Výsledkem je Bazilejská kompaktáta – církev se dohodla s husity, vyhlášena v Jihlavě 1436
Dvojí víra
• Kališníci a katolíci
Zikmund souhlasí s konfiskacemi církevního majetku za revoluce
Za to chce královskou korunu, na trůnu nebude dlouho odcestoval do Uher a cestou umřel
o Jan Roháč z Dubé – Sion (jeho sídlo)
Chtěl probudit husitství
Zikmund ho nechal popravit
– Katolická církev ztratila přístup na zemský sněm (místo církve měšťané)
– Největší zisky má šlechta, má půdu a majetek
– Královská moc je oslabena – momentálně není král
– Poddaní jsou zbaveni platit církevní poplatky
– Poddaní si mohou vybrat víru