Kant a německý idealismus

 

 

Německé osvícenství:

  • Immanuel Kant
  • Narozen v Kalinigradu, 18.-19.století
  • Studium přírodních věd, filosofie a matematiky
  • Život plný zásad a pravidel, přísný denní program (měl mnoho nemocí)
  • Velice oblíbený
  • Jeho život rozdělen do 3 období:
  1. Předkritické období
  2. Kritické
  3. Pokritické

 

  1. Předkritické období (přírodověda)
  • Ovlivněn Newtonem

Dílo: O všeobecné historii přírody a teorii nebes

→otázky o vzniku vesmíru, sluneční soustavy a pohybu planet, neexistuje Bůh (lze to dokázat na zákonech přitažlivosti a odpudivosti)

  • K podobnému závěru došel o sto let později i francouzský astronom Pierre Laplace-teorie Kant-Laplaceova
  • Řeší také monády

 

  1. Kritické období
  • Kant se ptá: Kdo má pravdu? / Racionalismus X empirismus?→racionalisté žádné zkoušání rozumu, empirici zdrojem zkoumání je jen zkušenost!
  • Analýza zkušenosti a rozumu
  • Řeší, jestli má pravdu racionalismus nebo empirismus a čerpá z obojího- poznávat lze i rozumem i smysly

(Racionalismu vytýkal, že zapomněli na zkušenost, že nás ovlivňuje a

Empirismu vytýkal, že přeceňuje smyslové poznání a zavrhuje jedince, jeho subjektivní vidění, že zapomněli na rozum, který upravuje naše vědomí 2 formami apriorního nazírání)

  • Kopernikánský obrat u Kanta= poznání se neřídí podle předmětů, ale předměty se řídí podle poznání (my určujeme poznáním objekt, ne objekt nás)

 

Dílo: Kritika čistého rozumu (KČR)

  • Čistý rozum= rozum bez empirických obsahů, bez zkušeností
  • Cílem je rozlišit to, co je v rozumu bez zkušeností a co z rozumu pramení
  • Má několik částí: např. Transcendentální (poznání, které se zabývá způsobem poznání) teorii základů

-1. Transcendentální estetika= pojednává o schopnosti smyslovosti, rozbor vnímání

-2. Transcendentální logika= o schopnosti myšlení→ má více částí např. Transcendentální dialektika

-transcendetní=překračuje zkušenost

-transcendentální=poznání, které se zabývá způsobem poznání

2 druhy výpovědí:

  1. analytická

– dále nic nerozvíjí

– např. Koule je kulatá.

  1. syntetická (skládající)

– přidává další informaci

– subjektivní

– např. Koule je zlatá.

Dělí se na:

  1. Soudy a posteriori
  • Poznání získané na základě zkušeností
  • Např. Některá tělesa jsou těžká.
  1. Soudy a priori
  • Předem dané, nevychází ze zkušenosti

(obecně platné)

  • Např. 7 x 7= 49

 

Estetika:

Vjem a vnímání

  • Vjem= základní útvar zkušenosti
  • Vnímáme jen za jistých okolností
  • Máme vrozené 2 formy apriorní vnímání- prostor + čas
  • Prostor- dokážeme prostorově uspořádat vjemy
  • Čas – při vnímání musíme dojmy určitou dobu udržet ve svém vědomí

 

Věc o sobě x věci pro nás

  • Naše zkušenosti jsou utvářeny vnějšími podněty, věc o sobě má zdroj ve vnějším světě, nikdy ji nemůžeme poznat úplně, nikdy nebude totožná s tím, jak tu věc vnímáme
  • Svět věcí pro nás: náš vjem, výsledný vjem není totožný s věcí o sobě, i když ta je jeho vzorem, protože každý máme rozdílné nazírání

(např. Měsíc, už jen fakt že je příliš daleko zkresluje to, jak doopravdy vypadá)

 

Transcendentální dialektika (KČR):

= pohled na ideje v rozumu

  • Rozum je schopen dalších operací- z pojmů a soudů vyvozujeme závěry (vytváříme si vyšší patro= ideje)
  • Regulativní ideje
  1. Idea duše – vnímání sama sebe
  2. Idea Boha – nelze vyvrátit a ji dokázat
  3. Idea světa – vnímání světa jako celku
  • Závěr- vytyčil hranice lidského rozumu→ hranice je tam, kde končí naše zkušenost
  • Některé ideje lze myslet, ale nelze je poznat (Bůh)
  • Souhlasí s racionalisty (apriorní formy poznání), ale i s empiristy (zpracování zkušeností)

 

Kritika praktického rozumu:

  • Zabývá se etikou (= jak se chovat, praktická filosofie)
  • Rozum využíváme i prakticky
  • obecně rozlišujeme 2 typy morálky:
  1. heteronomní morálku
  • právní normy, jsou dány zvenčí- desatero Bohem, zákony státem
  1. autonomní morálka
  • člověk si mravní normy vytváří sám
  • podle Kanta je mnohem důležitější

 

  1. maxima= normy, které si vytvoříme
  • platí subjektivně
  • podstata našeho morálního rozhodování
  • př. Mluvím vždy pravdu.
  1. Imperativ= zákony
  • Obecné, obdoba příkazu
  1. Hypotetický
  • Platí podmíněně
  • Jestliže….pak…
  • Př. Jestliže se nebudu učit, neodmaturuju.
  1. Kategorický
  • Platí nepodmíněně
  • Platný příkaz
  • Př. Chovej se tak, jak chceš, aby se k tobě chovali ostatní.
  • Je čistý- bez podmínky, účelu a libosti

 

  1. Pokritické období

 

Kritika soudnosti

  • Hledá, co je to krása
  • Dospěl k závěru, že krásné je to, co plní svůj účel

 

 

Klasická německá filosofie:

  • Konec 18.století a začátek 19.století
  • Hlavními tématy je idealismus, gnoseologie, morálka, filosofie přírody

 

  • Johann G. Fichte
  • Německý filosof a řečník
  • Kantovo žák, obdivoval transcendentální filosofii

Dílo: Řeči k německému národu

→ chtěl, aby Němci měli své idoly a vyznával k obrodě morálky
Základ veškerého vědosloví

 

-Ve filosofii byly 2 směry:

  1. dogmatická filosofie

– podstupuje od objektu, vždy něco o objektech tvrdí (empirismus-zkušenost

  1. idealistická filosofie

– vychází z aktivity subjektu

→ Fichtovi se nelíbí ani jedna cesta (Jakto, že se něco stane subjektem nebo objektem?- Důležité je přeci naše vědomí a tak by se subjekt a objekt měl sloučit)

 

Fichtova filosofie:

  • Ichheit = jáství (já = subjekt)

→ filosofie aktivního JÁ – tvrdil, že lidský subjekt je nejdůležitější

  • Vše ostatní označoval jako ne-já (objekt), mimo myslící vědomí člověka
  • Pochopím, že jsem JÁ až když narazím na NEJÁ (nejá klade odpor, nedělá, co chci)
  • JÁ se klube na svět skrze frustraci (2 základní pocity)→ chci zvládnout svět, ale nemůžu
  • Když se potýkáme se světem, dochází k sebevytváření nás
  • Důležitá je aktivita (lenost= hřích)
  • My jsme konečné jsoucno
  • Smrt je ukončení naší smyslnosti a lidská bytost nemůže nebýt smyslová
  • Já= teze Nejá= antiteze
  • Co je však nesmrtelné je náš vklad do tohoto světa, to, co po sobě zanecháme
  • Dílo: Uzavřený obchodní stát (socialistické myšlenky, stát řídí výrobu a zasahuje do hospodářství)

 

  • Schelling
  • Vyjádřil hlavní rysy romanticko-idealistického hnutí (příklon k emocím a přírodě)
  • Idea polarity – jako magnet má 2 póly, tak je má i svět
  1. Subjektivní svět – „ideový“ – duch a dějiny
  2. Objektivní svět – „hmotný“
  • Podle toho jakým jdeme směrem si i odpovídáme
  • Navzájem se oba póly vyvažuj

 

 

  • Feuerbach
  • Antropologický materialista
  • Člověk by se měl vzdát křesťanství, aby se stal člověkem
  • Člověk je začátek, střed a konec křesťanství→ Bůh není a v podstatě jsme závislí na přírodě, která má moc nad životem a smrtí
  • Bůh nestvořil člověka, ale člověk Boha
  • Podporuje demokracii
  • Navazují na něj dialektičtí materialisté (Marx)

 

  • Hegel
  • Završitel německé klasické filosofie
  • Žák Schellinga
  • Vytvořil vlastní filosofickou soustavu
  • Přednášel na universitách
  • Používal složitý pojmový aparát
  • Navazuje na Herakleita → boj protikladů, Fichteho a jeho tezy a antitezy + přidá další
  • Dílo: Fenomenologie ducha

→ jak se nám něco jeví nebo projevuje

  • Duch je symbolem celého světa
  • Dialektická metoda→ zákon dialektiky
  1. Zákon přechodu kvantity v kvalitu
  2. Zákon vzájemného působení protikladů
  3. Zákon negace negace
  • Hegelovská triáda: teze (idea)- antiteze (příroda) – syntéza (duch)

 

Stádia triády:

  1. Teze
  • Absolutní duch (idea)
  • Bytí o sobě
  • Ideální jsoucno mimo prostor a čas
  • Abstraktní povaha mimo prostor a čas
  1. Antiteze
  • Zvnějšení
  • Do formy přírody (idea dostává konkrétní podobu)
  • Vnější svět
  • Je v čase i prostoru
  1. Syntéza
  • Bytí o sobě a pro sebe
  • Morálka, dějiny (návrat ducha)

→ ze syntézy bude opět teze, ale bude jiná (dějiny nejsou cyklické)

  • Situace se vždy o něco mění
Teze
Syntéza
Antiteze

 

 

 

  • Lásku vnímá jako ukázku dialektiky

→ teze = zamilovanost

→antiteze= zapomeneme na sebe, vidíme se v tom druhém

→syntéza = začneme zase vnímat sebe, ale pořád máme i toho druhého, spojení obou (podobnost)