SVĚTOVÝ ROMANTISMUS:
- Rozvíjel se v 1. polovině 19. století
- REVOLUCE – vliv na autory
- Rozvoj lyrické (NEDĚJOVÉ) poezie, lyricko-epické žánry
- Převažují emoce a city nad racionalitou
- Díla mají často motivy milostných vztahů (Román v dopisech)
- Nešťastná – smrt, manželství, nerovnost
Další autoři: Oscar WILDE, bratři GRIMMOVÉ, Viktor HUGO
Charakteristické znaky ROMANTISMU:
- Konflikt mezi vnitřním a vnějším – reálným – světem, snem x skutečností
- HLAVNÍ HRDINA:
- Splývá s autorem – osamělý, nešťastný
- Bouří se proti společnosti – vnitřní rozervanost
- Autoři nenapodobují žádné klasické vzory
- Důležitý prvek PŘÍRODY (odpovídá vnitřního stavu)
Psal v období ČESKÉHO ROMANTISMU:
- V období FÁZE NÁRONÍHO OBROZENÍ – dovršení
- Čechy součástí Rakouska-Uherska → poněmčování
- Čeština byla jazykem veřejného života (úřední – Němčina)
- → NÁRODNÍ OBROZENÍ – obnova češtiny, české kultury
- (Nábytek – Biedermeier)
- V literatuře rozvoj malých forem = POVÍDKY
- LITERATURA: funkce ESTETICKÁ nebo VÝCHOVNÁ (vlastenecká)
- Ve 30. letech rozdělení na 2 linie:
- POZITIVNĚ VLASTENECKÁ:
- Josef Kajetán TYL – díla působí výchovně
- ROMANTICKO-PROTESTNÍ:
- Karel Hynek MÁCHA, Karel Jaromír ERBEN
- Bouří se proti společnosti – díla nevychovávají
- POZITIVNĚ VLASTENECKÁ:
Karel Hynek MÁCHA:
- Studoval práva → měl i advokátní praxi
- Působil jako ochotník v kajetánském divadle
- Láska k Lori – zemřel jim syn
- Zemřel po hašení požáru – po nákaze infikovanou vodou
- Miloval přírodu – Máchův kraj
DÍLA:
- Zpočátku psal v Němčině
- Byl ovlivněn Byronem a Shakespearem
- Večeře na Bezdězu, Márinka, Cikáni
- Díla s historickými tématy:
- Kat (měl mít 4 části – nedokončeno), Krkonošská pouť
- Hlavní hrdinové: postavy loupežníků – protestují proti řádu společnosti
Ovlivnil i další generace – MÁJOVCI:
- Sdružení autorů 2. poloviny 19. století kolem almanachu MÁJ (Jan NERUDA, Karolína SVĚTLÁ, Vítězslav HÁLEK, Jakub ARBES)
- Snažili se o pravdivé zobrazení světa
MÁJ:
LITERÁRNÍ ŽÁNR: báseň
FORMA: poezie
LITERÁRNÍ DRUH: Lyricko-epická báseň – má děj, zároveň popisovány pocity
- Vrcholné dílo romantismu
- Společensky NEPŘIJATO:
- Hlavní hrdina je ZÁPORNÝ – vrah, vězeň, loupežník
- Děj v té době měl výchovnou funkci – vlastenecká literatura, ale Máj – ESTETICKÁ FUNKCE
- Mácha ve své době neoblíben → pochopen až v době Májovců
Jazyk:
- Metafory, řetězce oxymóronů, básnické přívlastky
- Slohový postup popisný – popis přírody, krajiny → Máchův kraj (Máchovo jezero)
- Rozdělena na 4 zpěvy a 2 intermezza
Motiv tragické lásky, májové přírody, smrti
Motivy viny a trestu – hlavní hrdina zabije svého otce, kvůli lásce → popraven
POSTAVY:
Vilém: hlavní hrdina – typický pro romantismus, vůdce loupežníků, vnitřní rozervanost
Jarmila: Vilémova láska
Otec: Vilémův otec, milostný vztah s Jarmilou
Hynek: poutník – vypravěč
DĚJ:
Vilém zabil svého otce, kvůli lásce k Jarmile → uvězněn, čeká na popravu
Vzpomíná na to, co se stalo, loučí se se životem, přemýšlí o osudu
Ráno odveden na popraviště → popraven
V 1. zpěvu čeká Jarmila na Viléma a dozvídá se o popravě
INSPIRACE pro film Máj – režie F. A. Brabec
- Zobrazeny i situace, které v básni jsou jen jako vzpomínky