Hemingway Ernest – Stařec a moře (3)

Celý název: Stařec a moře (The Old Man and Sea)

 

Autor: Ernest Miller Hemingway (21. července 1899 Oak ParkIllinois, USA – 2. červenec 1961 Ketchum, Idaho, USA)

Datum prvního vydání díla: 1952

Literární druh: epika

Literární forma: proza

Literární žánr: novela

Kontext doby a autor:

 

Autor

-jeden z největších Amerických autorů všech dob

-patřil ke ztracené generaci

-zkušenosti z války(dobrovolník červeného kříže na Italské frontě), zde vážně zraněn, reportér ve Španělské občanské válce, působení ve druhé světové válce

-vášeň pro lov, rybaření, dobrodružství → měl tedy inspiraci ve vlastních dílech

-žil na Kubě, kladný vztah k alkoholu, měl deprese a pravděpodobně spáchal sebevraždu

-Nobelova a Pulitzerova cena

-hrdiny jeho knih jsou muži, silní a nezdolní, bojující s osudem, příběhy končí pro ně i nakonec tragicky nebo aspoň částečně, ale stejně bojují,

-není moc citové zabarvení, objektivní dialogy

-jeho hrdinové jsou zároveň i muži vedoucí nebezpečný život (toreádoři, vojáci, lovci…)

-další díla : Zelené pahorky africké(o lovu), Komu zvoní hrana ( o občanské válce ve Španělsku), Sbohem armádo(1.román, o 1.sv.v. na italské frontě)

 

Kontex doby:

-jeho díla přijímána kladně a už za života oblíbený autor

-patřil ke ztracené generaci = američtí autoři co prožili válku nebo patřili do generace, co jí prožila a nějákým způsobem o ní psali nebo psali o vojácích, co s ní měli zkušenosti = F.S.Fitzgeralld(Velký Gatsby),John Steinbeck(Hrozny hněvu, Na východ od ráje),

-mimo USA, autoři kteří také psali o 1.sv.v. – Remarque(Na západní frontě klid),Rolland(Petr a Lucie),Barbusse(Oheň)

 

Děj:

Stařičkého kubánského rybáře Santiaga už několik měsíců (84 dní) provází smůla. Nejen, že se mu nepovedlo chytit žádnou větší rybu, ale kvůli jeho neúspěchům na moři ho musel opustit jeho mladý přítel, jehož otec mu poručil jezdit rybařit s úspěšnějšími rybáři. Stařec sám sebe charakterizuje jako podivného, protože i když už je velmi starý, jeho oči mají stále zvláštní jiskru veselosti.

Jednoho dne se Santiago vydává na moře prolomit svoje smolné období. Stejně jako ostatní rybáři, i on vyplouvá časně ráno, avšak neplánuje lovit blízko u břehu tak, jako jeho kolegové. Až do úsvitu žene loďku směrem od pobřeží, dokud i nejbližší čluny nevidí jako malé tečky na obzoru. Teprve poté ponoří do hlubin návnady, kterých se však kromě malého tuňáka žádná ryba ani nedotkne.

Stařec už ztrácí naději, když vtom se na jednu udici chytne ryba takovou silou, že málem chatrnou loďku překotí. Zkušený rybář hned pozná, že jde o obrovskou rybu, kterou nejde zabít jednoduše – naváže tedy na udici záložní kotouče šňůry a čeká, až se ryba, která usilovně táhne loďku směrem od pobřeží, unaví, aby ji mohl harpunovat.

Protože nemůže přivázat šňůru k loďce, aby se nepřetrhla, začíná být Santiago, který šňůru drží svýma zjizvenýma rukama, po pár hodinách unavený a vysílený. Když začíná padat tma, ryba stále táhne stejnou rychlostí a stařec začíná pomalu upadat do mdlob. Sní tedy tuňáka, kterého chytil předtím, a doplní síly vodou, které ale nemá nazbyt.

Souboj starce a ryby pokračuje až do rána a i další den. Ani tak velká ryba ale nemůže táhnout loďku věčně, a tak když začne pod loďkou kroužit a snaží se zbavit háku, svitne konečně starci naděje. Po dlouhém a vysilujícím boji se starci konečně podaří rybu zabít harpunou, a když vidí její ohromné rozměry, je mu ihned jasné, že jde o největší rybu, jakou ve svém životě chytil.

Právě kvůli jejím rozměrům a hmotnosti však nemůže rybu naložit na loďku, a tak ji přiváže k boku, nastaví plachtu a vyrazí směrem, ve kterém doufá svůj domov, Havanu. Stařec má konečně příležitost si odpočinout, ale ne nadlouho – po pár hodinách zaútočí na Santiagovu rybu žraloci, kteří jsou přivábeni vůni krve. Stařec se ale nevzdává a oba žraloky, kterým se podaří velkou část ryby ukousnout, zabije harpunou. Už v tu chvíli je mu ale jasné, že to nebyli poslední žraloci, které potkal.

A má pravdu, po pár hodinách se mrtvá ryba opět stane terčem útoku žraloků, které se starci opět povede zabít, avšak při útoku ztratí svou harpunu. Nemíní se však vzdát, a tak k pádlu přiváže nůž a očekává útok dalších žraloků. Ten přijde po chvíli a Santiago svou rybu, z níž už polovinu sežrali žraloci, usilovně brání. Nůž však není stavěný na prolamování žraločích lebek, a tak se rychle zlomí a stařec je najednou bezmocný. Další žraloky se snaží umlátit kyjem, jež má na usmrcování ulovených ryb, ale je to jako boj proti větrným mlýnům – žralokům starcovy zoufalé údery nepůsobí žádnou bolest a z ryby ohlodají poslední kousky masa.

Po pár hodinách Santiago konečně dorazí do noční Havany, ale pouze s kostrou obrovské ryby. Dobelhá se do své chatrče, kde okamžitě upadne do hlubokého spánku, ze kterého ho probere až chlapec, který o něj měl strach a je nesmírně rád, že ho vidí v jeho posteli vystlané novinami.

Chlapec brečí, zatímco mu stařec vypráví příběh uplynulých tří dnů. Kolem starcovy loďky se zatím shromáždí dav, který obdivuje kostru obrovské ryby, která se povaluje na pláži.

 

Postavy:

Santiago – Starý, hubený a vrásčitý kubánský rybář. Je vytrvalý, houževnatý odhodlaný. Bojuje a nikdy se nevzdává. Psychicky i fyzicky je to silný muž.

Manolin – Chlapec, který se Santiagem vyrážel na lov. Je milý a obětavý, starce miluje.

Kompozice=chronologická, občasné retrospektivy

 

Jazyk:

-er forma

-strohé stylizace vět bez zbytečných dialogů

-spisovné, občas španělské výrazy

-přirovnání a personifikace

-metoda ledovce=hlavní je to co nečteme, protože vyprávění je strohé (čtenář musí číst mezi řádky)