Psychologie

1.PSYCHOLOGIE

Předmět zkoumání

=zkoumá chování člověka a jeho uvažování

= věda zabývající se duší člověka, jeho myšlením, prožíváním, jednáním a chováním a snaží se ovlivnit tyto procesy do budoucna, nauka o duši

  • má uplatnění ve školství, politologii, zdravotnictví..
  • nejdříve byla součást filozofie (odpojila se až v 2.polovině 19.století)
  • název psyché= duše, logos= věda, rozum
  • dnešní psychologie= zkoumá chování a duševní procesy
  • interdisciplinární – spolupráce s přírodovědnými a sociálními vědami
  • od 19. Století se formuluje jako samostatná věda→ dříve byla součástí filosofie

 

Psychologické kategorie:

  • VĚDOMÍ – to co si dokážu vybavit v mysli
  • PROŽÍVÁNÍ – vnitřní život člověka
  • CHOVÁNÍ – záměrná lidská tělesná aktivita

Cíle
1.popsat
2.vysvětlit
3-předvídat
4-zlepšit

Metody výzkumu
-záměrný postup, který má vést k dosažení cíle
-musí splňovat podmínky:

  • objektivita
  • validita
  • reliabilita
  • standartizace
  • verifikace

 

  1. Pozorování
    -více lidí aby byla objektivita
    -Roschachův test – inkoustové skvrny, je to ovlivněno nevědomí
    a)introspekce=sebepozorování
    b)pozorování
  2. Experiment
    -záměrné vyvolání jevu
    -dá se opakovat
    a)laboratorní-přesně vymezené a kontrolované podmínky
    b)přirozené-podmínky přirozené
  3. Rozhovor
    -psycholog se táže pacienta
    a)struktorovaný
    b)nestruktorovaný
  4. Dotazník
    -hromadné získávání informací
    +anonymita/-lež,neschopnost zodpovědět
  5. Rozbor výsledků činnosti
    -pozorování schopností + dovedností
  6. Rozbor volnějších písemný projevů
    -grafologie
  7. Projektivní metody
    -naše psychika se odráží ve výsledku testu

Dějiny

-19.st(1879)Wilhelm Wundt první psych. laboratoř v Lipsku
do té doby byla součástí filosofie Hipokrates, Sokrates, Aristoteles

Biologický přístup
William James-Principy psychologie(1890)
-základem chování jsou půdy a instinkty

Psychoanalytický přístup
Sigmund Freud, Carl Gustav Jung-např. Výklad snů
-součást naší mysli i nevědomí, které i zkoumá
-princip determinismu=chování má příčinu, ale my si to neuvědomujeme
-Oidipův komplex/Elektřin komplex
-podoba ledovce

Behaviorismus
-1.pol. 20.st. v USA
-zakladatel John B. Watson
-studují se objektivně pozorovatelná fakta=chování
-vyčlenili jednotky chování
STIMUL→REAKCE
-tvrdí, že chování je výsledkem nějakého stimulu
-lidská mysl (BLACK BOX)a nelze jí nabourat
-přeceňují učení
chování lze zkoumat bez ohledu na vnitřní duševní vztahy

Kognitivní psychologie
-Elizabeth Laftnsová

-kognitivní (poznávácí) procesy, které vytváří vnitřní modely vnějšího světa=ty vnitřním obrazem chování
-mozek=PC

Humanistická psychologie
-60.léta 20.st.
-Abraham Maslow
-Carl Rogers

zaměřeni na prožívání člověka
-vědomí=centrum zkušeností, které souvisí i s nevědomím, ale nepřikládá mu takový význam
-potřeba seberealizace
-pyramida potřeb (vrchol seberealizace, dolo jsou půdy)

Dělení

Teoretické disciplíny

  1. Biologická psychologie
  2. Obecná psychologie-předmětem poznávací procesy
  3. Vývojová psychologie
  4. Psychologie osobnosti-charakter, temperament
  5. Sociální psychologie-psychika člověka v kontaktu s lidmi

Aplikované disciplíny
-využívá teoretických poznatků a aplikuje je do praxe

  1. Klinická psychologie
  2. Pedagogická psychologie
  3. Psychologie práce
  4. Forenzní psychologie