- 70. léta 15. století – 20. léta 17. století
- Hlavně naukový charakter
RANÝ HUMANISMUS
- 70. léta 15. století – konec 15. století
Na počátku latina:
- Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic – odmítal češtinu jako jazyk pro literaturu
Národní (psaný v národním jazyce – češtině):
- Viktorin Kornel ze Všehrd
- – neshody s Bohuslavem Hasištejnským kvůli jazyku psaní
- – občanské povolání: právník
- – překlad Knih o napravení padlého (Jan Zlatoústý) z latiny do češtiny + v předmluvě: názor na češtinu jako literární jazyk
- – O práviech, súdiech a dskách Země české knížky devatery – právnická kniha
- Hynek z Poděbrad
- – překlad několika povídek Dekameronu
- – Májový sen – báseň
BLAHOSLAVOVO OBDOBÍ
- 1. polovina 16. století
- Jednota bratrská – všichni si jsou rovni, odmítají majetkové rozdíly, zprvu i vyšší vzdělání
Jan Blahoslav
- člen Jednoty bratrské – prosadil, že vzdělání není škodlivé
- česky
- Filipika proti misomusům
- – útočná řeč proti lidem, kteří odmítali vzdělání
- – překlad Nového zákona
- Bible kralická – překlad Starého zákona
- Gramatika česká – zásady tehdejší spisovné češtiny, důležitá i estetická stránka
- Šamotulský kancionál – zpěvník písní Jednoty bratrské
- Muzika
VELESLAVÍNSKÉ OBDOBÍ
Daniel Adam z Veleslavína
- Vydavatel, dbal na kvalitu jazyka
- Kalendář historický
Matthioli
- Herbář
CESTOPISY:
- Václav Vratislav z Mitrovic – Tureček
- Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic
- Oldřich Prefát z Vlkanova
HISTORIE:
- Václav Hájek z Libočan – Kronika česká – historicky nepřesná
ZÁBAVNÁ LITERATURA:
- Historie o bratru Palečkovi – historky o šaškovi Jiřího z Poděbrad
- Frantova práva – parodická pravidla pijáckého cechu
DOZNÍVÁNÍ HUMANISMU V DOBĚ POBĚLOHORSKÉ
- 1620 – bitva na Bílé Hoře
- 1627 (pro Čechy, pro Moravu 1628) – Obnovené zřízení zemské – zakazuje jinou než katolickou víru
Jan Ámos Komenský
- Narozen – 1690
- Studoval na bratrských školách (Jednota bratrská), poté na univerzitě
- Po obnoveném zřízení zemském – odchod do Polska (Lešno)
- V zahraničí – biskup Jednoty bratrské
- Uznávaný pedagog “ zván do ostatních zemí
- Většina díla vytvořena v exilu
- Pochován v Naardenu (poblíž Amsterdamu)
– Pedagogické dílo:
- Velká didaktika (Didactica magna)
- – didaktika = teorie vzdělávání
- – latinsky
- – zásady: vzdělání pro všechny (ne rozdíly mezi pohlavím, sociální, bohatstvím), zdarma, v mateřském jazyce
- – dělí život do etap
- – názornost vyučování, praxe
- – rozvíjení ducha i těla
- Orbis pictus (Svět v obrazech)
- – ve své době neobvyklá učebnice
- – na začátku každé kapitoly barevný obrázek (pomáhá výuce)
- Dveře jazyku otevřené – celosvětově známá učebnice
- Schola ludus (Škola hrou, Škola na jevišti) – učili se jazyku pomocí scének
– Pansofické (vševědné) dílo – snaha o encyklopedii všeho vědění, většina nedochována
– Náboženské a filozofické dílo
- Labyrint světa a ráj srdce
- – alegorické
- – hlavní postava poutník hledá své místo v životě – vydává se na pouť – potkává Všudybuda (zvídavost)
- – poté se přidá průvodce Mámení (příliš nekritický pohled na svět)
- – na konci pouti zjištění, že celý život je klam (labyrint světa)
- – nachází východisko ve své víře (ráj srdce)
- Listové do nebe (listové = dopisy) – dopisy o světě posílané do nebe
- Kšaft umírající matky Jednoty bratrské (kaft = závěť)