Český literární humanismus

  • 70. léta 15. století – 20. léta 17. století
  • Hlavně naukový charakter

RANÝ HUMANISMUS

  • 70. léta 15. století – konec 15. století

Na počátku latina:

  • Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic – odmítal češtinu jako jazyk pro literaturu

Národní (psaný v národním jazyce – češtině):

  • Viktorin Kornel ze Všehrd
  • – neshody s Bohuslavem Hasištejnským kvůli jazyku psaní
  • – občanské povolání: právník
  • – překlad Knih o napravení padlého (Jan Zlatoústý) z latiny do češtiny + v předmluvě: názor na češtinu jako literární jazyk
  • – O práviech, súdiech a dskách Země české knížky devatery – právnická kniha
  • Hynek z Poděbrad
  • – překlad několika povídek Dekameronu
  • – Májový sen – báseň

BLAHOSLAVOVO OBDOBÍ

  • 1. polovina 16. století
  • Jednota bratrská – všichni si jsou rovni, odmítají majetkové rozdíly, zprvu i vyšší vzdělání

Jan Blahoslav

  • člen Jednoty bratrské – prosadil, že vzdělání není škodlivé
  • česky
  • Filipika proti misomusům
  • – útočná řeč proti lidem, kteří odmítali vzdělání
  • – překlad Nového zákona
  • Bible kralická – překlad Starého zákona
  • Gramatika česká  – zásady tehdejší spisovné češtiny, důležitá i estetická stránka
  • Šamotulský kancionál  – zpěvník písní Jednoty bratrské
  • Muzika


VELESLAVÍNSKÉ OBDOBÍ

Daniel Adam z Veleslavína

  • Vydavatel, dbal na kvalitu jazyka
  • Kalendář historický

Matthioli

  • Herbář

CESTOPISY:

  • Václav Vratislav z Mitrovic – Tureček
  • Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic
  • Oldřich Prefát z Vlkanova

HISTORIE:

  • Václav Hájek z Libočan – Kronika česká – historicky nepřesná

ZÁBAVNÁ LITERATURA:

  • Historie o bratru Palečkovi  – historky o šaškovi Jiřího z Poděbrad
  • Frantova práva – parodická pravidla pijáckého cechu

DOZNÍVÁNÍ HUMANISMU V DOBĚ POBĚLOHORSKÉ

  • 1620 – bitva na Bílé Hoře
  • 1627 (pro Čechy, pro Moravu 1628) – Obnovené zřízení zemské – zakazuje jinou než katolickou víru

Jan Ámos Komenský

  • Narozen – 1690
  • Studoval na bratrských školách (Jednota bratrská), poté na univerzitě
  • Po obnoveném zřízení zemském – odchod do Polska (Lešno)
  • V zahraničí – biskup Jednoty bratrské
  • Uznávaný pedagog “ zván do ostatních zemí
  • Většina díla vytvořena v exilu
  • Pochován v Naardenu (poblíž Amsterdamu)

– Pedagogické dílo:

  • Velká didaktika (Didactica magna)
  • – didaktika = teorie vzdělávání
  • – latinsky
  • – zásady: vzdělání pro všechny (ne rozdíly mezi pohlavím, sociální, bohatstvím), zdarma, v mateřském jazyce
  • – dělí život do etap
  • – názornost vyučování, praxe
  • – rozvíjení ducha i těla
  • Orbis pictus (Svět v obrazech)
  • – ve své době neobvyklá učebnice
  • – na začátku každé kapitoly barevný obrázek (pomáhá výuce)
  • Dveře jazyku otevřené – celosvětově známá učebnice
  • Schola ludus (Škola hrou, Škola na jevišti) – učili se jazyku pomocí scének

– Pansofické (vševědné) dílo – snaha o encyklopedii všeho vědění, většina nedochována

– Náboženské a filozofické dílo

  • Labyrint světa a ráj srdce
  • – alegorické
  • – hlavní postava poutník hledá své místo v životě – vydává se na pouť – potkává Všudybuda (zvídavost)
  • – poté se přidá průvodce Mámení (příliš nekritický pohled na svět)
  • – na konci pouti zjištění, že celý život je klam (labyrint světa)
  • – nachází východisko ve své víře (ráj srdce)
  • Listové do nebe (listové = dopisy) – dopisy o světě posílané do nebe
  • Kšaft umírající matky Jednoty bratrské (kaft = závěť)