Sociologický výzkum

  • Vědecké zkoumání
  • Formální pravidla

Fáze výzkumu

o   Přípravná fáze

      • Teoretická (analýza problému, shromáždění poznatků)
      • Hypotéza (= předpoklad, který chceme potvrdit nebo vyvrátit)
        • Např. Děti věřících rodičů chodí častěji do kostela.
NEZÁVISLÁ PROMĚNNÁ SPOUŠTĚČ
ZÁVISLÁ PROMĚNNÁ

 

        • Hypotéza by měla konkrétní, ověřitelná, vyhodnotitelná

o   Shromažďování dat

      • Volba metody
      • Sběr dat

o   Zpracování dat + zobecnění závěru

      • REPREZENTATIVITA – data musí být reprezentativní (vybraný vzorek odpovídá celé skupině, které se ten daný problém týká)
      • VALIDITA – data musí mít validní (přiměřená) – zkoumali jsme opravdu to, co jsme zkoumat měli
      • VERIFIKACE – ověření, kontrola

Metody výzkumu

Rozhovor

  • + srozumitelnost, přesnost
  • – náročnost – vyhodnocení: sběr dat
  • a) standardizovaný (připravený) – otázky podle pořadí, jednodušší vyhodnocení
  • b) nestandardizovaný (nepřipravený) – přirozený
  1. 20. 9. 2013
  • Klasifikace otázek podle formy:

 

  1. Uzavřené – ano/ne
  2. Otevřené – vyčerpávající odpověď
  3. Polouzavřené – na výběr odpovědi + můžeme doplnit „jiné“
  • Podle obsahu:
  • Fakta
  • Názory

 

Pozorování

  • Extrospekce – pozorování okolí
  • Zúčastněné pozorování – infiltrace sociologa do sledované skupiny
  • HAWTHORNSKÝ EFEKT – skupina si uvědomí, že je pozorována a snaží se být lepší → ztráta objektivity pozorovatele

Experiment

  • Vytvoření umělých podmínek → lze pokus opakovat
  • Dnes se experimenty nedělají → neetické (manipulování s lidmi)

Anketa

  • Nejjednodušší, anonymní
  • Lidé mohou lhát

Dotazník

  • Různé typy, obsahuje lži faktor
  • Na začátku otázky, které zaujmou, potom důležité otázky, nakonec dodatečné otázky
  1. 27. 9. 2013

SOCIOMETRIE

  • Měření mezilidských vztahů ve společnosti (sympatie, antipatie, kdo je vůdčí, oblíbený …)
  • Výsledkem je sociogram
  • Sociodrama
  • JAKOB MORENO – zakladatel sociometrie