- Sociologie a problémy současné společnosti
= Sociologie je zaměřena na skupinu lidí (psychologie může být pomocnou vědou). Řeší aktuální společenské problémy ve vztahu k lidem
-Zabývá se skupinovým životem člověka a principy, na kterých je člověk založen
Sociologie= věda o společnosti a člověku v ní
- socio= společnost
- logos= věda
Poměrně mladá věda vznikla v 19. Století (dříve spjatá s filosofií)
Teorie v sociologii
- Reprodukční teorie= zachovávání druhu
- Militaristická teorie= zajišťuje větší ochranu
- Ekonomická teorie= rozdělení povinností, lidé si vzájemně vyjdou vstříc, když lidé žijí společně, je to výhodnější
Obecná sociologie- základní pojmy, společnost vnímá jako celek
Aplikovaná sociologie- zabývá se určitým problémem (umění, sport, rodina)
Směry a osobnosti
Antika
- Platón- podle něj by bylo ideální uspořádání státu, kdyby v čele byli ti nejmoudřejší- filosofové
- Aristoteles- člověka charakterizoval jako tvora společenského „Zoon politikon“
Středověk
Filosofie byla spjata s křesťanstvím, 3 vrstvy (církev, šlechta, poddaní)
Renesance
Vznikla nová vrstva měšťanstva, v 19. Století vznikla sociologie- zakladatelé zakládají společnost jako celek
19.Století
August Comte
- Představitel pozitivismu: směr, který zdůrazňoval fakta, odmítal úvahy. Jediná metoda pravdivého poznání je skutečnost.
- Sociologii rozdělil:
- Sociální statika– rodina stát
- Sociální dynamika– postavení ženy v rodině, revoluce, pokrok
- 3 stádia vývoje lidské společnosti:
- Stádium teologické- lidé všemu přiznávají božskou sílu, vše se děje podle vůle Boha
- Stádium metafyzické- lidé si konstruují rozumové teorie, např. fyziologické úvahy o fungování světa
- Stádium pozitivní- společnost má mířit k vědě a pokroku
Herbert Spencer
- Ovlivněn Darwinismem (evoluce, přežije ten nejsilnější)
- Podle něj sice nepřežívá nejsilnější, ale má vyšší postavení než ti slabší (tvrdí, že soužití slabších a silnějších je možné)
- Společnost se vyvíjí a podléhá stejným zákonům jako přírodní vývoj- od jednodušších forem ke složitějším
- Autor Evoluční teorie společnosti
Karl Marx
- Ekonomika ovlivňuje společnost
- Dvoutřídní systém společnosti
- Dělnická– proletariát
- Buržoazie– kapitalisté (vyšší vrstva, měli soukromý majetek)
- Tímto uspořádáním vzniká třídní boj- nutná revoluce- tím by měla nastat beztřídnost (všichni by si byli rovni)
Emile Dourkheim
- Otázka co drží společnost pohromadě? = Kolektivní nevědomí (souhrn postojů, které jsou společné lidem ze stejné společnosti- jazyk, chování)
- Dílo: Sebevražda
Max Weber
- Zabýval se protestantskou etikou a duchem kapitalismu
- Byrokracie= papírování
Sociologie 20. Století
- Soustřeďuje se na výzkum konkrétních jevů
- Frankfurtská škola- seskupení sociologů, navazovali na Karla Marxe a Sigmunda Freuda- kritizovali masovou kulturu a omezování jedinců
- Erich Gromn- dílo Mít nebo být
- Anthony Giddens- Sociologie
- G. M. – zabýval se teorií sebevražd
Sociologický výzkum
- Fáze= PŘÍPRAVNÁ FÁZE
- Analýza a definice problému, studium literatury
- Formulace hypotézy: má větnou konstrukci, předpokládá, že jedna činnost lidského chování způsobí něco jiného. Hypotéza musí být ověřitelná, vyhodnotitelná.
- Příčina -> Výsledek
- Typy:
- Nezávislá (Spouštěč)
- Závislá (výsledek působení)
- Př. Děti věřících rodičů (nezávislá), chodí častěji do kostela (závislá)
- Fáze= SBĚR DAT
- Dotazník– hlubší analýza, ze začátku lehčí dotazy
- Otázky otevřené- odpověď vlastními slovy
- Otázky uzavřené- výčet možností a, b, c
- Filtr- zužuje se výběr při odpovědi NE
- Faktor lži- ptají se stejným způsobem na to samé- ověřují, zda tázaný lže
- Extrospekce- zúčastnění pozorování- výzkumník se zapojí
- Hawthornský efekt- zkreslený efekt, pozorovaný se chová lépe, než jaký doopravdy je, protože ví, že je účastí experimentu
- Experiment(Milgramův experiment, stanfordský vězeňský experiment)
- Sociodrama– lidem jsou rozdány role, postavíme je před problém a sledujeme dění
- Sociometrie– metoda, která řeší interpersonální vztahy ve skupině (sympatie, antipatie), používá se při narušení vztahů, zakladatelem byl Jákob Moreno
- Anketa- rychlý zdroj informací
Data zjištěna výzkumem musí splňovat tyto požadavky:
- Reprezentativa- data se musí týkat pouze výběru lidí, kterých se daný problém týká
- Validita- přiměřenost, bezchybnost
- Verifikace- data musí být ověřitelná
Rodina
= primární, neformální, malá, členská skupina
Dělí se:
- Velkorodina- příbuzenstvo, více generační
- Nukleární skupina- dvougenerační (nahradila tu více generační)
Funkce rodiny: bezpečí, opora, reprodukce, výchova. Když není jedna z těchto podmínek splněna, rodina je dysfunkční
Příbuzenství:
- Pokrevní
- Afinitní (příbuzenství sňatkem)- švagr, manželé, tchýně, snaha, zeť
Manželství: právní vztah muže a ženy
- Polygamie: jeden muž + více žen
- Polyandrie: jedna žena + více mužů
Krize rodiny:
- odkládání mateřství na pozdější dobu- klesá míra porodnosti
- Singles: „dobrovolná nepárovost“, užívají si život, protože jsou dobře zajištěni
- Rozvodovost
- Důvody: příliš brzké manželství, život ve městě, dlouhodobá nezaměstnanost, rodiče jsou rozvedení- dědičnost, literární názory, hodně peněz (časová vytíženost) X málo peněz (finanční problémy se přenesou i do osobních)
Alternativy k manželství
- Registrované partnerství
- Kohabitace- styk bez sňatku, ale žijí spolu, popřípadě mají děti
- Singles- užívají si život, jsou dobře zajištěni
- Izraelské kibucy- komunity lidí, kteří společně žijí, vychovávají a hospodaří
Kultura
= od zvířat se lidská společnost odlišuje, že vytvoří lidskou kulturu.
Kultura= komplexní jev, vše co není přírodního původu, jak člověk předělal přírodu (např. park)
Tvoří ji:
- Materiální kultura- hmotná část, výtvory člověka
- Duchovní kultura- Náboženství, filosofie
- Normativní kultura- zákony, morálka, právo
Znaky:
Je naučitelná
Dynamická- neustále se vyvíjí Přizpůsobivá= adaptivní (přizpůsobí se přírodním podmínkám) |
Je sdílná- všichni ve společnosti
Má svůj znak |
Akulturace
= zkulturnění
- Proces učení se o kultuře
- Není vrozená- musíme se ji naučit
- Každá společnost vytváří vlastní kulturu= odráží zájmy a potřeby, musíme se přizpůsobit
Kulturní prvky
- Hodnota= ovlivňuje motivaci (zdraví, vzdělání)
- Normy= návod, který nám pomáhá rozlišit kultury od sebe
- Zvyky= ustálené vzory chování (narozeniny- dort)
- Obyčeje= zvyky, které jsou typické jen pro jednu oblast (císařský den)
- Rituály= opakované činnosti, události. Cílem je udržet skupinu (velikonoce, vánoce, svatba), ale je to brzda pokroku
- Jazyk= nejuspořádanější část kultury, mluvené a psané slovo, nositel kultury
Vztah mezi kulturami
- Každý společnost má dominantní kulturu, která není stejná, stále se vyvíjí
- Subkultura= vznik ve 40. letech 20. Století
- Skupina v rámci jedné kultury, která má odlišné normy a hodnoty
- Tvoří ji mladí lidé, kteří nesouhlasí s kulturou, chtějí vytvořit něco nového (je to hlavně spojeno s hudbou)
- Generace X= mladí lidé na přelomu tisíciletí, nechtěli nic měnit, chtějí být jako rodiče
- Generace Y= technická generace, často vyvíjí pokrok (počítače)
- Kontrakultura= skupina, která chce zničit kulturu. Jsou programově opoziční kultura, často na pokraji společnosti
2 pohledy na kulturu
- Kulturní relativismus= připouští existenci více vzájemných rovnocenných kultur. Žádnou nevyryhuje, všechny toleruje.
- Kulturní etnocentrismus (univerzalismus)
= Existence norem, které by měly platit všude
Tendence poměřovat jinou kulturu prostřednictvím vlastní kultury. Pocit, že vlastní kultura je nejlepší.
Masová kultura
= kultura, která je určena masám a všem vrstvám
=souhrn informací zprostředkovávaných masovými médii tak, aby je mohl snadno konzumovat co nejširší okruh příjemců.
Masmedia= je jimi šířená masová kultura, rychle šíří informace
Předpoklady pro vznik masové kultury
- Pokrok- rychlé šíření informací
- Vzdělanost
- Volný čas
+ | – |
Srozumitelnost
Odpočinek, relaxace Zábava Rychlý zdroj informací |
Nízký vkus
Nenáročná témata Zezábavňování i vážných témat Informace vytržené z kontextu |
Kýč
= souvisí s masovou kulturou
= Je to laciný produkt napodobující umění, vyvolává pozitivní emoce. Vyskytují se sakrální motivy. Objevuje se v reklamách
- „Kitschen“- pojem, který znamená rychle a lacině prodávat
- „Sketch“- Skica, estetický méněcenný produkt
Multikulturalismus
=Soužití různých kultur na jednom území
= vzniká v důsledku migračních procesů. Vedle sebe můžou žít různé kultury.
- Například v New Yorku existuje tzv. „Tavící kotel“- mnoho kultur na jednom území.
- Jedinci jsou politicky jednotní, ale kulturně odlišní.
- Předpokladem multikulturalismu je tolerance
Střet kultur
- Konflikt
- Asimilace- nové obyvatelstvo se přizpůsobuje původnímu
Výhody- jedna kultura může tu druhou inspirovat.
Rozdíl mezi masovou kulturou a multikulturalismem: Masová kultura je stejná pro všechny, je pro hodně lidí, tvoří celek.
Normy a hodnoty
= tvoří kulturu
NORMA= pravidlo zvyklostí, to co je normální a správné. Za porušení se trestá, za splnění nic (je to normální)
- Může být psaná (kodifikovaná, zákonná)
- Nepsaná- etiketa, pozdravy
Sociální kontrola= společnost hlídající naše chování (například chování na vesnici)
HODNOTY= něco žádoucího, čeho bychom chtěli dosáhnout (vzdělání, finanční zabezpečení, rodina)
- Hodnotový žebříček: hierarchické uspořádání hodnot (hodnotová orientace člověka)
Deviace
= odklon od norem. Narušují soudržnost
- Jednání proti normám, které převládají
- Jev sociální patologie
- Teorie racionální volby= Je to rozhodnutí jedince, že bude porušovat normy
- Je naučena v procesu socializace, je to důsledek výchovy
- „Teorie nálepkování“(= etiketizační teorie)- někteří lidé podle předsudků dávají ostatním „nálepky“= hodnotí je, jestli jsou devianti nebo ne- > ti, kteří jsou hodnoceni se začínají chovat podle té nálepky
Deviace elit (= deviace bílých límečků, těch nejvyšších vrstev)
- Korupce, daňové úniky, finanční podvody
Sedm smrtelných hříchů
- Papež Řehoř I. Veliký
- Pýcha, lakomství, nestřídmost, lenost, hněv, závist, smilstvo
Sedm novodobých hříchů
- Rasismus, předsudky a netolerance, alkoholismus, terorismus, domácí násilí, šikana, neplacení daní, korupce
5 způsobů přijímání norem a hodnot
- Robert Merton
- Konformisté= lidé, kteří se podřizují skupině, jejich normám a hodnotám, a potlačují vlastní názor. Sdílí stejné normy a hodnoty a plní je legální cestou (drží se norem, chtějí dosáhnout hodnot)
- Inovátoři= usilují o zcelaoriginální přístup k řešení problému. Uznávají hodnoty, ale jednají nelegálně
- Ritualisté= neuznávají hodnoty, ale nejednají nelegálně. Podřizují se normám (vykonávání nudní práce, která nikdy nepovede k vzestupu)
- Unikající= jsou to alkoholici, narkomani. Neuznávají normy, jednají nelegálně.
- Rebelové= Odmítají normy i hodnoty, ale chtějí je nahradit něčím novým
HODNOTY | NORMY | |
Konformisté | + | + |
Inovátoři | + | – |
Ritualisté | – | + |
Unikající | – | – |
Rebelové | + – | +- |