6.Sociální útvary
= seskupení lidí (společné zájmy a cíl, skupiny jsou hierarchizované)
Typy sociálních útvarů:
1)Komunita
- uzavřená skupina→nemůžeme do nich jen tak vstoupit , společný zájem
- sekty, squateři
- někdy žijí separovaně od společnosti
2)Sociální agregát
- náhodné seskupení lidí, spojeno prostorem
- jsou na určitém místě a v určitý čas (v kině)
- → DAV (skupina lidí na určitém místě na základě podmětu)
Dav
=skupina shromážděných na jednom místě (obchod, stadion…)
Typologie davu (G. Le Bon)
- Davy výrazové (expresivní)
- lidé chtějí dát najevo svůj názor
- protesty, demonstrace
- Davy panické (únikové)
- Pud sebezáchovy
- zasaženi panikou
- Davy agresivní (útočné)
-davy co rebelují a ničí
– např. fotbaloví chuligáni (rowdies)
Charakteristika davového chování:
– strhnutí davem
– klesá individualita, morálka
– roste agrese a sebevědomí
– pocit anonymity
– ztráta rozumové kontroly
Le Bon – Psychologie davu
-v 19.st.
-i dnes aktuální
rozdělil:
- náhodné
-panické - nenáhodné
-demonstrace
nebo
- aktivní
-útočné davy - pasivní
-pokojné demonstrace
3)Veřejnost
-prostorové spojení lidí zajímajících se o společenské(veřejné) otázky
4)Populace
=obyvatelstvo=lidé žijící na jednom území
5)Sociální skupiny
– seskupení lidí, kteří mají stejné zájmy a cíl a na venek působí jednotně
– už 2 lidé tvoří skupinu (dyádu)=nejmenší možná skupina (rodiče a dítě, partneři)
– vztahy ve skupině trvají delší dobu
– pocit sounáležitosti
dělení:
- primární
-blízké vztahy, neformální komunikace
-rodina, blízcí přátelé - sekundární
-neosobní vztahy, málo emočně nabité
-vztahy na pracovišti
referenční skupina=skupina, do které jsme chtěli patřit a chceme patřit, ale nepatříme
další dělení:
- in-group=cítíme sounáležitost, jsme rádi, že jsme součástí skupiny
- ou -group=necítíme sounáležitost, nechceme být součástí skupiny
dělení dle velikosti:
- malé 2(3)-30
-členové se znají
komunikace face to face - velké – nad 30 lidí
-pro funkčnost, se nemusí všichni znát
-organizovaní
-např. politická strana
hlediska vzniku:
- neformální(náhodný vznik)
-všichni jsou si rovni a jsou na stejné úrovni
-existuje například neformální vůdce
-neformální komunikace - formální
-je tam hierarchie
-formální komunikace
-vznik výběrově
skupiny se mohou měnit
sociální vykořenění (exkluze)=opuštění skupiny a mám pocti, že nikam nepatřím
Skupinové vztahy:
= označuje procesy, které probíhají v sociální skupině
můžou být pozitivní, negativní a nebo neutrální
1)Koheze = soudržnost
→podmíněna příslušenstvím ke skupině
hodně pozitivních vztahů=>velká soudržnost
2)Soupeření
-agrese, podezírání, lidé ve skupině soupeří mezi sebou
-špatný přenos informace
– patří sem i šikana
Šikana
→psychická (vyčlenění z kolektivu) i fyzická (napadení)
Agresor→hrubý člověk, inteligentní a kultivovaný člověk nebo srandista
Oběť→člověk, který se nějakým způsobem odlišuje
Příčiny→zvědavost, nuda, komplexy
má 5 fází : Vytěsňování → agrese →k agresorům se začnou přidávat i ostatní→převzetí normy všichni berou šikanu jako normu→dokonalá šikna – buď musí přijít pomoc z venčí nebo se šikanovaný zhroutí a může i spáchat sebevraždu
speciální typy šikany jako: cyberšikana, cyberstalking(virtuální sledování), happyslapping(šikana natočená a dána na net),cyberomming(vydávání se za někoho jiného např. za účelem získání fotek)
3)Kooperace = spolupráce
-dobrá výměna informací
-zlepšuje se výkon skupiny
4)Konformita
= podrobení se názoru ostatních lidí
velký pocit sounáležitosti →roste konformita
Sociální psychologie:
zkoumá postavení jedince vůči společnosti
1.Komunikace
=proces sdělování a zároveň přenosu myšlenek,emocí,postojů
-sociální interakce=reagování lidí sebe navzájem
-Struktura komunikace
- Zdroj=komunikátor(osoba)
- Sdělení=komuniké(jak mluvená tak psaná forma)
- Příjemce=komunikant(osoba, skupina)
funkce:
- informační
- relaxační, zábavná
- přesvědčovací
druhy komunikačních sítí
- řetězová
- ostruhovitá-nejdůležitější v čele
- kruhovitá
- hvězdicovitá
- všekanálová
VERBÁLNÍ KOMUNIKACE
podmínkou je osvojení a sdílení stejné řeči a schopnost řeč vnímat(slyšet, přečíst)
důležité je osvojení v období prvních pěti let
ženy současně mluví a myslí, muži vedou nejprve vnitřní monolog
NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE:
-mluvení beze slov
-vyjádření emocí
-lepší popsání skutečnosti
-gesta, která zcela dokaží nahradit řeč
-dělení:
- pomocí rukou (gesta)
- výraz v obličeji (mimika)
- doteky (haptika)
- přibližování a oddalování (proxemika)
→proxemický tanec= hledání optimální vzdálenosti
Intimní zóna (0-60cm),osobní zóna (60-120cm),sociální (do 200cm)
5.sdělování fyzickými postoji (posturologie)
6.sdělovaním pohledem
7.gesta – nahrazují slovní projev
2.Socializace:
=postupný a dlouhodobý proces začleňování se do společnosti
-během socializace si člověk osvojuje hodnoty a normy společnosti
-výsledkem socializace je sociálně zralý jedinec(dokáže se postarat nejen o sebe,ale i o druhé a nese zodpovědnost za své činy)
– člověk je neustále ovlivňován společností okolo (nejvíce ho ovlivňují rodiče)
fáze:
- presocializační
-v prenatálním období - období vlastní socializace
-socializace novorozenec – dospělost
-probíhá celý život - desociální
-socializační proces do smrti - resocialní
-opětovná socializace
-probíhá při změně socialního prostředí
činitelé socializace:
- vnitřní
-vlastnosti osobnosti
-genové výbava - vnější
-okolní prostředí
Mechanismy socializace:
1.sociální činnost
-hra,práce,učení
-hranice mezi hrou a prací-pozitivní emoční požitek
-sponntaní aktivita=hrajeme si, když chceme, pracujeme, i když musíme
2.nápodoba=imitace
-důležitá forma sociálního učení
-imitujeme něco, co je pro nás atraktivní, ale musí být dosažitelný X opak je ideál ten je nedosažitelný
typy:
- závislá=mladší imituje staršího, např. mezi osurozenci
- vygresivní=starší imituje mladší
- kompenzační=hledání si alternativního modelu v dosažitelné oblasti
riziko tzv. “bumerangového efektu“=jedinec ignoruje předkládaný model a ještě se od něj vzdaluje
3.identifikace=ztotožnění
-člověk nedělá rozdíl mezi sebou a modelem
4.sugesce
-nekritické přijímání informací bez odůvodnění
-působí na naší emocionální stránku
-stojí na ní manipulace a nebo jí užívá hypnoza
-necháme se ovlivnit reklamou
5.sociální zpevňování
-utvrzení žádoucího chování a na druhé straně eliminace nežádoucího chování
-dva prostředky:
- odměna
- trest-je využíván více
3.Sociální role:
= očekávaný scénář našeho chování
-soubor práv a povinností jedince ve skupině
-člověk je členem více skupin
- role obligátní
-automaticky vyplívají z našich životní situace(pohlaví, role v rodině, zdraví či nemoc, věk) - role alternativní
-volené(profesní, rodičovství, partnerský vztah)
Role vůdce:
má moc nad ostatními
řídí aktivity ve skupině
- formální
-zvolen - neformální
-přirozená autorita
→nejlepší je kombinace těchto dvou věcí
Typy vůdců:
- Expresivní (emoční sféra)
- panovník v konstituční monarchii(brtiská královna), matka
- o vše se stara
- Instrumentální (výkon skupiny)
- premiér, otec
- dává rozkazy
- Přirozený (přirozená autorita)
-má autoritu
4.Konflikty
– nastává při střetu protichůdných tendencí
– může být vnitřní (intrerpersonální) nebo vnější (intrapersonální, např. manželský trojúhelník)
Typy:
- Konflikt dvou kladných tendencí
→ jedince lákají dva cíle, ale nelze se věnovat oběma (dva televizní kanály, na které chce koukat)
- Konflikt jedné kladné a jedné záporné tendence
→ dítě by si rádo pohladilo psa, ale bojí se ho
- Konflikt dvou záporných tendencí
→ např. musíme splnit nepříjemný úkol a nebo poneseme trest za jeho nesplnění (zvolíme menší zlo)
Byrokracie a instituce:
aby mohla společnost přežít, tak se snaží sjednotit formy soc. chování
Instituce= abstraktní model, který má konkrétní charakter
- předkládá způsob řešení problémů
- jsou to ustálené modely a vzorce, co nám říkají, jak se věci dělají
- manželství, stát, soudnictví, školství
Organizace
- konkrétní sociální útvar s konkrétní základnou
- hierarchie
- rozvržena dělba práce
- mají daný cíl
- mohou přebírat funkci rodiny (dětské domovy)
- například školství=instituce v ní organizace – základní škola, střední škola, vysoká škola
Byrokracie
teoretikem Max Weber
podle Webera by měla zaručovat efektivní řízení různých organizací
charakteristika:
- uspořádaný systém pravidel
- hierarchické uspořádání
- měla by být v papírové formě
- jasně vymezená pravidla
dnes je byrokracie spíše symbol strnulosti a pomalosti(samé papírovaní) a přitom by měla pomáhat
→Byrokratismus=nadmíra byrokracie, která nefunguje a je nespravedlivá X Byrokracie = koordinace lidských aktivit systémem neosobních a objektivnách pravidel