= střed nabídky s poptávkou
- neustálý, i virtuální
- dělíme na dílčí (s 1 produktem) nebo agregátní (všechny druhy zboží)
- ceny nepřímo ovlivňuje stát (DPH či výši minimální mzdy) nebo reklamy
1.Poptávka (DEMAND):
= celkové množství statků a služeb, které jsou kupující ochotni koupit
→Zákon klesající poptávky:
-Se vzrůstající cenou klesá poptávané zboží
Změna poptávky:
- změna příjmu (důchodu) spotřebitele
-zvýšení =posun doprava
-snížení=posun doleva - změna cen substituentu (náhrada naší potřeby)
- vyvolá pokles naší poptávky (původní) a zvedne poptávku novou
- například chtěli jsme do Itálie, ale Rakousko je levnější
- změna cen komplementů (= statek, jehož užití je závislé na jiném statku)
- jestli-že se zvýší cena komplementu (mouky), tak se sníží poptávka po chlebu a naopak (mouka a chleba jsou komplementární) nebo
- ovlivnění reklamou, médii nebo módními trendy
Elasticita (pružnost) poptávky:
- vyjadřuje vztah mezi procentní změnou ceny a množství
- míra, do jaké ovlivní změna ceny poptávku
- poptávka dokonale nepružná
- změna ceny neovlivní poptávku
- kuřáci, piváci
- stále si toto zboží budou kupovat
- poptávka dokonale pružná
- mění se poptávka, aniž by došlo ke změně ceny
- sezónní zboží (plavky, lyže)
Typy poptávky:
- agregátní (souhrnná)- po všem
- dílčí – po 1 druhu zboží
- individuální
2.Nabídka (SUPPLY):
= množství statků a služeb, které prodávající nabízí na trhu
→Zákon rostoucí nabídky:
-Se vzrůstající cenou roste počet nabízeného zboží
Změny nabídky:
- změny ve výrobních nákladech
- klesnou (klesá cena výrobku nebo výrobních faktorů) x stoupnou (stoupá cena výrobku)
- změny výrobních podmínek
- roční období (adventní kalendáře, pomlázky)
3.Zeměna cen alternativních výrobků
Elasticita nabídky:
- nabídka dokonale pružná
- fixovaná cena, při dané ceně je nabízeno jakékoliv množství
- nabídka dokonale neelastická
- změna ceny nezpůsobuje změnu nabízeného množství
např. při plném využití kapacit
Druhy nabídky:
agregátní nabídka=suma všech uvažovaných výrobků
individuální nabídka=nabídka jednoho výrobku
dílčí nabídka=nabídka jednoho druhu výrobku
- Chování spotřebitele:
UŽITEK- a. celkový
-ze všech spotřebních statků
b.mezní
-užitek z poslední spotřebované jednotky (zíkon klesajícího mezního užitku→s rostoucí hodnotou statku klesá mezní užitek)
-když je užitek větší než cena, jsme ochotni si zboží koupit (je vedro, mám chuť na zmrzlinu, i když je drahá →další kopeček už si nedáme)
OBĚTOVANÁ PŘÍLEŽITOST- druhá nejlepší možnost →když není zmrzlina koupím si pití
4.Chování výrobce (firem):
Náklady: a. fixní (stálé, každý měsíc jsou stejné)
-např. nájem, platy, energie
b.variabilní (mění se s rozsahem výroby)
-např. utopené náklady= ty, které jsme už vynaložily a už na ně nebudeme brát ohled nebo státem regulovaná cena (maximální a minimální cena)
Maximální cena= nejnižší možná cena (např. v zemědělství, kultuře a sportu)
-subvence= podpora z veřejných prostředků (daní)
Maximální- slouží k ochraně občanů
5.Interakce nabídky a poptávky a tvorba ceny:
– vede k tržní rovnováze
– při střetu vzniká cena (tržní neboli rovnovážná)
-regulace množství výrobků na trhu a eliminuje neefektivní výrobu (hospodárná)
Typy: 1. Převis nabídky nad poptávkou
- řešení : snížení ceny, vývoz do zahraničí
2.Převis poptávky nad nabídkou
– lidé mají více peněz, a tak utrácejí
druhy cen:
- CENTRÁLNĚ STANOVENÁ
v některých strategických či sociálně citlivých oblastech stanovuje stát
je málo např. platba u lékaře - CENTRÁLNĚ REGULOVANÁ
dolní či horní limity ceny jsou stanoveny, kvůli obdobným důvodům jako v předchozím případě - SMLUVNÍ
a)volná=volné působení tržních sil
b)dokonalá=dána vztahy konkurenční EK subjektů
6.Konkurence:
– důležitá úloha v tvorbě ceny
– střed zájmů na trhu
– odměněn je výkon lepšího
- DOKONALÁ KONKURENCE
- abstraktní model, slouží k porovnání a objasnění
- množství stejně velkých podniků, většinou menších
- nikdo nemá výsadní postavení
- výrobek, se kterým se obchoduje je homogenní (stejný, jsou to substituenty)
- přístup do odvětví je snadný
- firmy nemají takový potenciál, aby tvořily cenu (firma= price taker)
- musí akceptovat cenu, která je na trhu
- výnos z podnikání je stejný
- zvýšení výnosu → snížení nákladů na výrobu
- NEDOKONALÁ KONKURENCE
- statky se odlišují
- je na obou stranách trhu
→na straně nabídky (monopolistická, oligopol, monopol)
→ na staně poptávky (monopson- např. po zbraních se poptává pouze stát)
- Monopolistická
- produktová diferenciace
- častější než monopoly
- větší společnost →přesvědčuje zákazníky o tom, že jejich výrobky jsou nejlepší (Apple) a ty firmy které nejsou kvalitní, tak zanikají
- Oligopoly
- velké firmy (automobilky nebo obchodní řetězce)
druhy: 1. kartel
-mohou se spojit → vzniká monopol (benzínky v CV)
-společně ničí ostatní konkurenty, kteří nepodepsaly kartel (dohodu o ceně)=dumpingová cena
-nezákonné, např. OPEC zákonné
-hlídá to antimonopolní úřad
2.Syndikát
-společný nákup a prodej firem
-Coop
3.Trust
-propojení výroby firem
4.koncern
-spojení partnerů
-Volkswagen vlastní Škodu,Opel,Porsche
-akvizice= větší firma koupí menší a spojí se (Centrum koupil Atlas → nyní je to pouze Centrum)
- Monopol
- jediný ekonomický subjekt na trhu
- price maker- určuje si cenu
- nesnaží se o kvalitu
Administrativní monopol
- dominantní firma dostává moc od státu
- Česká pošta→ je jedinou poštou, která doručuje administrativní papíry
- nesnižuje cenu
- brzdí technický pokrok
antimonopolní úřad= dohlíží na zneužívání postavení firem a na cenu
dumping= snížené ceny, nedosahují ani cen nákladů →poté zvýšení (např. autobusy do Brna jezdily velmi levně, když na trh přišla další firma (Student agency))
7.Externality
= vedlejší důsledky ekonomické činnosti
- Kladné
- Př. Někdo má stánek na koupališti, vedle se postaví tobogán,aniž by se na tom nějak zasloužil, tak začne vydělávat víc (část výnosu si osvojí jiní)
- Záporné
- Př. Někdo znečistí ovzduší, tím zničí životní prostředí nebo se zvětší Ruzyně, a tak pozemky okolo ztrácí hodnotu, kvůli hluku